Mink eller madelskere. Hvad er forskellen? Begge kan desværre rammes af corona, og både avlere og restauratører kan modtage kompensation for deres mistede forretning. Men her stopper lighederne, mener Kirsten Munch Andersen, politisk direktør i HORESTA, og Torben E. Hoffmann Rosenstock, direktør i Danmarks Restauranter & Cafeer.

Sammen skriver de i Berlingske, at turisme- og oplevelseserhvervet igennem syv måneder har kæmpet for en hjælp, der modsvarer den situation, som virksomhederne står i. For krisen er ikke ovre, og branchen blev ramt først, hårdest og længst.

Og selvom minkavlerne nu står i en lignende situation, hvor deres virkelighed også ændres af pandemien, så stilles de alligevel markant bedre end kromanden, restauratøren eller hotelejeren.

"I HORESTA og DRC mener vi, at en tabt krone i dansk erhvervsliv er en tabt krone.  Hotelerhvervet er lige nu 60-70 pct. nede i omsætning sammenlignet med sidste år, og restauranterne har mistet op til 50 pct. sammenlignet med samme periode i 2019 grundet restriktioner og grænselukninger, de ikke selv er herre over. I dansk erhvervsliv er der mange måder, hvorpå dygtige ildsjæle og passionerede iværksættere kæmper for at skabe værdi, som både resulterer i arbejdspladser, vækst og eksportindtægter. Det gælder både minkavlere og mødesteder," skriver de, og fortsætter:

"Derfor kan vi kun rose politikerne for at sætte hurtigt ind med hjælp til de virksomheder, som nu må se hele bestande aflivet. Her bliver erstatningen aftalt, før forretningen forsvinder."

Kirsten Munch og Torben E. Hoffmann Rosenstock kender følelsen af, at medlemmernes forretningsgrundlag forsvinder under sig på grund af kræfter, der er ude af virksomhedens hænder. Det er kun rimeligt, at politikerne stiller landmanden og restauratøren lige. Kompensationen skal aftales inden forretningen lukkes ned, mener de.

Det er kun fair overfor et oplevelseserhverv, som er kendt i hele verden og på landsplan beskæftiger flere end 100.000 medarbejdere, lyder det afsluttende. 

Log ind