10 kr. i hygiejnetillæg eller corona-gebyr. Det er mødt nogle restaurantgæster efter genåbningen af erhvervet.
I HORESTA har man ikke fået spørgsmål om emnet, og organisationen lader det være op til virksomhederne, hvorvidt de ønsker at bruge muligheden, men organisationens erhvervsjuridiske chef, Kaare Friis Petersen, understreger, at det står virksomhederne frit for at indføre sådanne tillæg. Restauranterne skal dog huske at oplyse gæsterne om gebyret, og det må ikke være uforholdsmæssigt højt, fortæller han.
”Virksomhederne har haft udgifter forbundet med de nye retningslinjer, og de er i deres gode ret til at opkræve et gebyr fra kunderne. Det må dog ikke komme som et chok for gæsterne, når de får regningen, så de skal have informationen inden købet, og der skal være det, som vi kalder proportionalitet. Altså en sammenhæng mellem gebyret og den udgift, som virksomheden har haft,” siger Kaare Friis Petersen, og fortsætter:
”Det er ikke min fornemmelse, at det bliver meget udbredt. Den enkelte restauratør må opveje fordele og ulemper ved sådanne tiltag, som jo er med til at påvirke gæsternes helhedsoplevelse,” siger HORESTAs erhvervsjuridiske chef.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Wassim Hallal hædret som Kokkenes Kok 2024
04-11-2025
-
Travleste oktober nogensinde i Københavns Lufthavn
04-11-2025
-
Hotel Alsik forlader international kæde og går solo
04-11-2025
-
Forum i København forvandles: Hotel kan blive en del af planen
04-11-2025
-
Kendismægler afsløret i ulovlig hotelombygning i Valby
04-11-2025
-
Staten afsætter millioner til turismefremstød ved Femern
04-11-2025
-
MCH gør status: 25 år med ambitioner og resultater i Herning
04-11-2025
-
Svensk studie genstarter debat om differentieret moms
04-11-2025
-
Ny EU-sanktion rammer turismesamarbejde med Rusland
04-11-2025
-
Marie Bojsen modtager Årets Wiuff for sit arbejde med grisekød
04-11-2025