10 kr. i hygiejnetillæg eller corona-gebyr. Det er mødt nogle restaurantgæster efter genåbningen af erhvervet.
I HORESTA har man ikke fået spørgsmål om emnet, og organisationen lader det være op til virksomhederne, hvorvidt de ønsker at bruge muligheden, men organisationens erhvervsjuridiske chef, Kaare Friis Petersen, understreger, at det står virksomhederne frit for at indføre sådanne tillæg. Restauranterne skal dog huske at oplyse gæsterne om gebyret, og det må ikke være uforholdsmæssigt højt, fortæller han.
”Virksomhederne har haft udgifter forbundet med de nye retningslinjer, og de er i deres gode ret til at opkræve et gebyr fra kunderne. Det må dog ikke komme som et chok for gæsterne, når de får regningen, så de skal have informationen inden købet, og der skal være det, som vi kalder proportionalitet. Altså en sammenhæng mellem gebyret og den udgift, som virksomheden har haft,” siger Kaare Friis Petersen, og fortsætter:
”Det er ikke min fornemmelse, at det bliver meget udbredt. Den enkelte restauratør må opveje fordele og ulemper ved sådanne tiltag, som jo er med til at påvirke gæsternes helhedsoplevelse,” siger HORESTAs erhvervsjuridiske chef.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
HOTREC-topmøde: Arbejdskraft, omkostninger og regulering i fokus
16-10-2025
-
EU: Kulturhovedstad giver flere gæster og større kulturliv
16-10-2025
-
Small Danish Hotels-formand fylder 60 år
16-10-2025
-
Færre forgæves rekrutteringer – men problemer består
16-10-2025
-
Hotel Vejlefjord udvider spaområdet med ny udendørs satsning
16-10-2025
-
Ny Sunset-restaurant åbner i Sønderjylland
16-10-2025
-
Politiet udvider nattelivszoner i Aarhus og Randers
16-10-2025
-
Odense oplever markant vækst i turismen
16-10-2025
-
Planer om nyt ubemandet hotel på Fyn
16-10-2025
-
Californien gør udendørsservering markant nemmere
16-10-2025