10 kr. i hygiejnetillæg eller corona-gebyr. Det er mødt nogle restaurantgæster efter genåbningen af erhvervet.
I HORESTA har man ikke fået spørgsmål om emnet, og organisationen lader det være op til virksomhederne, hvorvidt de ønsker at bruge muligheden, men organisationens erhvervsjuridiske chef, Kaare Friis Petersen, understreger, at det står virksomhederne frit for at indføre sådanne tillæg. Restauranterne skal dog huske at oplyse gæsterne om gebyret, og det må ikke være uforholdsmæssigt højt, fortæller han.
”Virksomhederne har haft udgifter forbundet med de nye retningslinjer, og de er i deres gode ret til at opkræve et gebyr fra kunderne. Det må dog ikke komme som et chok for gæsterne, når de får regningen, så de skal have informationen inden købet, og der skal være det, som vi kalder proportionalitet. Altså en sammenhæng mellem gebyret og den udgift, som virksomheden har haft,” siger Kaare Friis Petersen, og fortsætter:
”Det er ikke min fornemmelse, at det bliver meget udbredt. Den enkelte restauratør må opveje fordele og ulemper ved sådanne tiltag, som jo er med til at påvirke gæsternes helhedsoplevelse,” siger HORESTAs erhvervsjuridiske chef.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Regeringen lemper emballagekrav efter hård kritik
12-09-2025
-
Regeringen vil bane vej for lavere moms på fødevarer
12-09-2025
-
Stigende turistafgift gav ikke færre endagsturister i Venedig
12-09-2025
-
Bornholm samler nordisk turismekonference
12-09-2025
-
60 mio. kr. til 15 nye turismeprojekter
12-09-2025
-
Ustabilt vejr ramte sjællandske forlystelsesparker
12-09-2025
-
Trods store regionale forskelle: Campingpladser melder om fremgang
12-09-2025
-
Udland: AI giver kokke og hoteller nye værktøjer mod madspild
12-09-2025