At realisere en drøm om at åbne en restaurant kræver både vilje og dygtighed. Det gælder i høj grad også i øsamfund og langs landets kyster, hvor en stor del af virksomhedernes kommer fra sommerens turister.

Helt grundlæggende er det de færreste selvstændige i caféer og mindre restauranter, der holder sig inden for en 37 timers arbejdsuge. Det siger cheføkonom Jonas Kjær, HORESTA:

”Det er klart, at man ikke kan holde til en arbejdsuge på 100 timer i længden. I vores branche er udfordringen, at overskuddene ikke er så voldsomt store, og der er ikke meget at give af på marginalerne. Man kan derfor ikke umiddelbart ansætte sig ud af problemerne”, siger Jonas Kjær, som her giver nogle gode råd til, hvad man så kan gøre.

Fokuser på forretningen

Find ud af, hvad du gerne vil, hvad der er kerneydelsen, og hvad du er særligt god til. Der kan være en fristelse til at gøre flere ting, fordi det kan være spændende at kaste sig over andre områder, men vær i stedet meget bevidst om at fokusere på de områder, der er lønsomme.

Hold mindre åbent

Nogle gange ser man en tendens til at udvide åbningstiden, når det ikke går godt. Gør det modsatte og find ud af, hvornår der er travlt, og skær så åbningstiderne til, hvor det bedst kan betale sig at holde åbent. Man ser ofte, at mindre restauranter vælger at holde mere åbent for at få en meromsætning, men ofte der det dem, der har mindre åbent, der klarer sig bedre.

Ansæt de rigtige

Alt afhænger af dygtige medarbejdere, der kan tage ansvar. Det kan være en udfordring at finde de rigtige, men de kan til gengæld være altafgørende. Du har selv mange roller, fra det strategiske over det økonomiske og til driften, og derfor er det guld værd, hvis man har medarbejdere, der på nogle områder kan løfte noget af ansvaret fra ens skuldre.

Overvej sæsonåbent

Se på dine tal og overvej, om det kan betale sig at have åbent hele året. Mange vælger at holde åbent seks måneder om året for så at puste ud og lave noget andet resten af året. Der bliver gjort meget i øsamfundene for at have helårsdrift, men hvis efterspørgslen lokalt ikke er der, og man taber penge på at have åbent i januar og februar, bør man overveje at lukke ned i de mest stille måneder.

Kend gæsternes efterspørgsel

Måske vil du gerne lave alt fra bunden, bage dit eget brød og kun bruge økologiske råvarer, som du gerne vil profilere dig på. Men måske værdsætter kunderne det ikke, men kommer måske, fordi de alligevel er på besøg i byen. Så overvej, om du kan købe noget udefra og derved spare noget arbejdskraft. Det er en kedelig kalkule, der kan afgøre, om den ekstra luksus giver noget ekstra i forhold til efterspørgslen.

Jonas.jpg
Cheføkonom
Jonas Kjær

Log ind