Her kan du læse om bestræbelserne på at sikre danskerne og vores udenlandske gæster muligheden for at vælge det sundere alternativ, hvad enten det drejer sig om fast food, konferencemad, gourmetmiddage eller det hurtige cafémåltid.

HORESTA er opmærksom på, at vi, med det øgede antal måltider, som indtages uden for hjemmet af borgerne, har et medansvar for at tilbyde sundere måltider og gøre det sundere valg til det lette valg.

HORESTA deltager aktivt i flere partnerskaber, som skal fremme sundere måltider og mad. Det drejer sig blandt andet om Saltpartnerskabet og et Måltidspartnerskab, som har til formål at gøre det sunde valg let og attraktivt.

HORESTA har deltaget i udviklingen af Måltidsmærket ” Groft sagt go´ mad”, som henvender sig til mad på arbejdspladsen, børne- og uddannelsesinstitutioner.

Saltpartnerskabet

Forbrugerne i Danmark spiser alt for meget salt og risikerer dermed forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme. HORESTA er med i Saltpartnerskabet, som er et partnerskab mellem industri, interesseorganisationer og myndigheder.

Formålet er at hjælpe med at skrue ned for saltforbruget hos producenterne, i kantiner, på cafeer, restauranter og derhjemme. Samtidig skal borgerne fortælles om fordelene ved at mindske saltindtaget. Målet er at skære tre gram, ca. ½ teskefuld af den typiske forbrugers daglige saltindtag og ad den vej undgå mindst 1.300 hjertekardødsfald årligt.

Læs mere om saltpartnerskab og salt.

For meget salt

Saltindholdet i kantinernes udbud er generelt højt. I gennemsnit 3,4 g. pr. måltid, hvilket er eksklusiv det salt, som medarbejderne selv drysser på ved bordene. Frokosten bidrager dermed med en meget høj andel af det anbefalede daglige saltindtag på 6 g. pr. dag for kvinder og 7 g. pr. dag for mænd.

Hvor får vi salt fra

Vi får størstedelen af det salt vi indtager gennem den mad, der købes enten i dagligvarehandlen fra færdigvarer eller ved udespisning, mens en mindre del tilsættes i husholdningerne, gennemsnitlig 11-12 %. Dette dækker dog over stor variation, således at enkelte får op til 42 % af saltet fra egen tilsætning.

Salt fra fødevarer

Nogle fødevarer har altid et højt saltindhold på grund af den måde de produceres på. Andre fødevarer som for eksempel brød og morgenmadsprodukter kan også bidrage med meget salt, fordi vi spiser meget af dem. De største kilder til salt i danskernes kost er brød og kødpålæg, men fx ost, færdigretter og morgenmadsprodukter bidrager også med en del.
HORESTA har sammen med øvrige partnere i saltpartnerskabet udarbejdet undervisningsmateriale til faglærer m.v. om reduktion af salt i mad produceret i storkøkkener, kantiner og restauranter.

Måltidsmærket ”Groft sagt go’ mad”
Fakta om Måltidsmærket

Måltidsmærket er et nyt mærke fra Fødevarestyrelsen, som bliver lanceret 1. marts 2017. Skoler, ungdomsuddannelser og arbejdspladser kan få mærket, hvis de lever op til Fødevarestyrelsens guide til sundere mad. Læs mere på www.måltidsmærket.dk

Fødevarereklamer rettet mod børn

HORESTA er tilsluttet kodeks om fødevarereklamer. Kodeks er et frivilligt initiativ til ikke at reklamere for fødevarer med højt indhold af fedt, sukker og salt i medier til børn. Det frivillige kodeks trådte i kraft 1. januar 2008, og er et tiltag i det fælles ansvar i at imødegå den stigende forekomst af overvægt blandt børn. Alle led i reklamekæden bakker op om kodeksen og omfatter fødevareproducenter, dagligvarehandel, elektroniske og trykte medier, reklamebranchen og annoncører. Der er tale om en bred dækning af børnemedier - børneprogrammer i TV og radio, websider rettet mod børn, SMS-tjenester og børnebladet.

For yderligere information kontakt:

x

Fandt du hvad du søgte – kunne du bruge siden?

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne