Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Regeringen har i finanslovsforslaget for 2026 afsat 5,7 mio. kr. årligt til det kommende klimamærke.
Meldingen overrasker flere centrale aktører og giver fornyet håb om mærkets realisering. Alligevel vurderes det, at mærket næppe bliver klar til planlagt lancering i anden halvdel af 2026.
Flere centrale aktører – herunder Coop og Plantebranchen – peger på, at projektet er forsinket, og at der endnu ikke er styr på hverken produktkategorier eller grænseværdier.
Ifølge Fødevarestyrelsen skal mærket i første omgang dække 163 produkter, men Coop mener, det kræver en ekstrabevilling nu, hvis mærket skal dække en væsentlig del af dagligvaresalget. Kritikken går også på, at processen har været for producentstyret og ikke tilstrækkeligt fokuseret på forbrugeroplysning.
Fødevareminister Jacob Jensen har endnu ikke meldt konkret ud om mærkets struktur. De politiske forhandlinger om blandt andet niveauinddeling og grænseværdier ventes til efteråret.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Events uden bøvl: Nye regler letter vejen for udenlandsk arbejdskraft
19-12-2025
-
Ny lukkelov skal styrke turismen i mindre byer
19-12-2025
-
Turismeforsker: 2025 var stabilt – 2026 kræver nytænkning og balance
19-12-2025
-
Arp-Hansen udskyder overtagelse af Brøndums Hotel
19-12-2025
-
Airbnb får millionbøde i Spanien for ulovlige boligannoncer
19-12-2025
-
Lars Larsen Group planlægger nyt hotel
19-12-2025
-
Internationalt: Atari lancerer gaming-hotel
19-12-2025