Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Hotelbranchen fik i 2022 et tiltrængt økonomisk boost, efter branchen i to år har været hårdt ramt af coronapandemien. 

Det viser en ny minianalyse, som brancheorganisationen Horesta har foretaget, skriver Jyllands-Posten.

Af den fremgår det, at hotelovernatninger i Danmark i 2022 steg med 8,2 pct., hvis man sammenligner med det hidtidige rekordår i 2019. 

Teksten fortsætter under billedet


Det er ifølge Jeppe Møller-Herskind, kommerciel direktør i Horesta, et »flot resultat, som ikke før er set«.

Fremgangen i hotelovernatninger har dog i vid udstrækning været båret af danskerne, og mens antallet af danske overnatninger er 20 pct. højere end det sidste normale år før coronakrisen, er antallet af udenlandske overnatninger faldet med 8 pct. 

Det halter nemlig fortsat med at trække de udenlandske turister til Danmark. 

Læs hele historien på finans.dk (kræver login)

Restaurantbesøg er stagneret på højt niveau

Danskerne foretog i alt 454 mio. besøg på restauranter, caféer, fastfoodrestauranter og andre udespisesteder i 2023. Selvom tallet er højt, er der tale om en lille nedgang fra året før. Særligt kaffe to go og kaffebarer har mærket tilbagegang.

Log ind