For nyligt åbnede hotelkæden Brøchner Hotels sit første femstjernede hotel "Herman K" i centrum af København.

Men da Brøchner Hotels ikke er medlem af den europæiske klassifikationsordning Hotelstars Union og alligevel benytter fire eller fem stjerner, risikerer de at vildlede. Det mener Visitdenmark og HORESTA, der uddeler og fører kontrol med hotelstjerner efter den europæiske ordning herhjemme.

”Det skaber forvirring for forbrugeren, når hoteller har sagt, at de er fire- eller femstjernede uden at være en del af ordningen. Det kan sagtens være, at hotellerne lever op til kriterierne, men der er en risiko for, at man smykker sig med lånte fjer og markedsfører sig med falske stjerner,” siger Kirsten Munch, direktør i HORESTA.

Hos Brøchner Hotels understreger hoteldirektør Karim Nielsen, at kæden gerne vil være en del af en fælles klassifikationsordning - bare ikke i Hotelstars Unions nuværende form.

Stjernefejl kan give klækkelig kompensation

Ingen swimmingpool, mangelfuld morgenmad eller et tv, der ikke virker. Hvis hotellet ikke lever op til det, gæsten er blevet lovet, kan de være i deres gode ret til kompensation. Det kræver dog, at gæsten har styr på - og kan dokumentere - hvad hotellet havde stillet i udsigt, skriver Ritzau.

En halv “stjerne” kostede rejsearrangør 3.300 kroner

Der findes i nogle lande officielle klassifikationssystemer med hotelstjerner, mens hoteller og rejsearrangører benytter deres egne symbol- og stjerneklassifikationer i mange andre lande. Derfor kan det ofte være vanskeligt for forbrugerne på forhånd at vide, hvad der retteligt er betalt for, skriver Standby.dk.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne