Når unge tager en pause fra skoleræset med et eller flere sabatår, så finder en del af dem vej til et job i turisme- og oplevelseserhvervet, mens de spekulerer over, hvilken uddannelsesretning de skal vælge. HORESTAs politiske direktør, Kristian Nørgaard, mener det er misforstået at kalde denne tid spildt, siger han til Radio 4.

”Det er vigtigt ikke at tale ”sabatårene” ned. De unge holder jo de her år for at finde ud af, hvad det er de vil, mens de tjener nogle penge. I vores erhverv får vi vist branchen frem til unge, og håbet er, at vi den vej rundt kan være med til at tiltrække nogle til studieretningerne på vores erhvervsskoler,” siger Kristian Nørgaard.

Han understreger, at al arbejdskraft i branchen lige nu er afgørende, for efterspørgslen er stor. Mange kunne endda omsætte for mere, hvis de havde de nødvendige ansatte. Kristian Nørgaard mener desuden, at fokus bør være på at understøtte de unges karrierevalg, og han så gerne, at man gjorde endnu mere for at markedsføre mulighederne på erhvervsuddannelserne.

”Heldigvis er der mange unge, der i deres sabatår får øjnene op for, at turisme- og oplevelseserhvervet er en fantastisk branche, men vi kan bruge endnu flere, og derfor krydser vi også fingre for, at de får øjnene op for hotel- og restauranterhvervets uddannelser, mens de arbejder i branchens virksomheder. Og man skal huske, at størstedelen af de unge bidrager til velfærden i deres sabatår ved at tage for eksempel et job i vores branche, mens de overvejer, hvad fremtiden skal bringe,” siger HORESTAs politiske direktør.

headerImage

HOLD DIG OPDATERET

Start dagen med HORESTAs nyhedsbrev. Alle hverdage udsender vi rådgivning og relevante branchenyheder til din indbakke.

Regeringen vil miljømærke alle destinationsselskaber

Alle offentlige turismeorganisationer skal være bæredygtighedscertificeret. Sådan lyder ambitionen i et af pejlemærkerne for dansk turisme i den strategi, som regeringen fremlagde i slutningen af juni på baggrund af et samarbejde i Det Nationale Turismeforum.

HORESTA om erhvervsturismen: ”Bekymringer er gjort til skamme”

Sammenlignet med 2020 og dermed det første coronaår er der atter fart i erhvervslivets store møder, konferencer og messer. Nye tal fra turistorganisationen Visit Denmark viser, at i 2021 gik den danske møde- og turismebranche frem med 34 pct. i forhold til året før. Der er dog fortsat et dyk på 38 pct. til 2019 og dermed før pandemien. Især ses et stort fald i de udenlandske forretningsovernatninger her i landet, skriver JP/Finans.dk.

Log ind