Genåbningen af hotel- og restauranterhvervet har givet hotel- og restauranterhvervet tæt på fuld vind i sejlene.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at branchen omsatte for 5,7 milliarder kroner i august. Det er 7 procent mindre end i august 2019. Men det var også den bedste august måned for branchen nogensinde.

”Hovedparten er vores erhverv er tilbage på 2019-niveau, og det er helt fantastisk så hurtigt, det er gået. Enkelte virksomheder i de større byer er fortsat hårdt ramt af manglen på udenlandske gæster, men for mange andre går det rigtig godt. Danskerne har længtes efter at komme ud og spise, bo hotel og bare være sammen,” siger Jonas Kjær, der er cheføkonom i HORESTA.

For både hoteller og restauranter er omsætningen øget fra juli til august, hvilket dog hører med til den normale sæsoneffekt.

”August er den måned, hvor branchens samlede omsætning normalt topper, og det er derfor også forventeligt, at omsætningen er gået frem. Men når man ser på omsætningsindekset i forhold til juli, så har restauranterne faktisk tabt lidt”, siger Jonas Kjær.

Restaurantbranchens samlede omsætning lå i juli et par procent over juli 2019, mens august viser en nedgang på 3 pct. i forhold til 2019.

”Det er ærgerligt, at væksten i restaurantomsætningen ikke er fortsat i august, men juli har helt sikkert fået et ekstra boost af, at mange danskere er blevet hjemme. Vi skal dog huske på, at nattelivet var lukket i august, og med det in mente, så kan man godt sige, at restaurantbranchen er meget tæt på at være tilbage på før-krise-niveau”,

Mens det lysner for restaurantbranchen, ligger hotelbranchen fortsat noget under før-krise-niveauet. Omsætningstabet er dog reduceret fra 21 pct. i juli til 18 pct. i august, hvilket svarer til, at branchen manglede 320 mio. kr. i omsætning.

”Vi kan se, at de udenlandske gæster begynder at vende tilbage, og så er der generelt kommet godt gang i møde- og konferenceaktiviteterne. Der er imidlertid store geografiske forskelle, og mens mange hoteller uden for hovedstaden klarer sig godt lige nu, er de københavnske hoteller langt fra ude af krisen”, siger Jonas Kjær.     

 

 

 

 

For yderligere information kontakt:

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne