Under halvdelen af turisme- og oplevelseserhvervets virksomheder har åbent som normalt. Det skyldes både restriktioner forbundet med lukketid og manglende efterspørgsel, hvilket gør, at virksomheder holder enheder eller aktiviteter lukket. Det er resultatet af en ny medlemsanalyse fra HORESTA foretaget i midten af maj.

”Normalt dækker omsætningen fra de travle timer i oplevelseserhvervet for udgifterne i de mere stille perioder, men med alle de nuværende restriktioner for virksomhederne, er det umuligt. De bliver tvunget til at køre med håndbremsen trukket, så selvom for eksempel restauranten i dag er fuld, så er det ikke sikkert, at virksomheden tjener penge, da coronapas, forsamlingsforbud, afstands- og arealkrav samt lukketid m.m. gør, at de reelt kun kan præstere en halv omsætning. Og set i lyset af den store økonomiske byrde, som virksomhederne har taget på sig under krisen, så er der ikke likviditet til yderligere tab,” fortæller Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA.

Han understreger, at det er nødvendigt for branchen ikke bare at komme tilbage på niveau, men faktisk også højere end omsætningen fra før krisen. For virksomhederne har optaget store lån under krisen, og særligt skat- og momslånene er der begrænset tid til at tilbagebetale.

Mens der er 60 pct. af overnatningsstederne, der har skruet åbningstiden helt tilbage til der normale, så er billedet et andet for restauranterne. Her er de blot hver fjerde i København, der er åbent som normalt.

”Det er en ny virkelighed, og virksomhederne er nødt til at vurdere på ny, hvornår der er efterspørgsel. Nogle hoteller holder stadig lukket på grund af manglende udenlandske turister, og de serveringssteder uden bordreservationer og mange spontane gæster har oplevet en kæmpe ændring i deres efterspørgsel på grund af kravet om coronapas. Virksomhederne skal fri af restriktioner, så de igen selv kan tilrettelægge deres forretning. Ellers er det helt umuligt at forestille sig, at de kan indhente det tabte,” siger Jonas Kjær.

Jonas.jpg
Cheføkonom
Jonas Kjær

Log ind