Turisme og oplevelsesøkonomien i hele Danmark har lidt store tab, men det er København, som er ramt hårdest af coronakrisen. Erhvervet mistede 40,6 milliarder kroner i omsætning i 2020, og det største tab fandt sted i København, skriver Annette Hyldebrandt, chef for turisme- og oplevelsesøkonomi i HORESTA, i et indlæg på Altinget.
”Den katastrofale sommer i 2020 blev boostet af først en urimelig københavnerregel og dernæst en uforståelig seksdagesregel, og de spøger stadig i underbevidstheden. Samtidig er interesserede turister i år blevet mødt af et hav af regler, restriktioner og strenge krav om isolation ved indrejse, som om muligt har skræmt endnu flere end sidste år,” skriver Annette Hyldebrandt.
Normalt er to ud af tre turister i hovedstaden fra udlandet, og særligt turister fra England og USA er vigtige for København – men mange af disse bookinger er foreløbig udeblevet. Og danskerne kan desværre på ingen måde opveje fraværet af udlændinge ved en storbyweekend eller et kort sommerferiebesøg. Derfor er det afgørende, at grænserne åbnes mest muligt til glæde for blandt andet København, der normalt har den højeste andel af udenlandske gæster, mener HORESTA.
”Danmark bør følge Sverige og åbne grænserne for hele Norden uden krav om coronapas – og igen byde svenskerne velkommen i København. Vælger vi som nu at fastholde et krav om test fra ikke-vaccinerede turister, også fra Norden, skal vi fra dansk side tilbyde en gratis test ved indrejse. Vi bliver nødt til at fjerne besværet og den ekstra udgift, som en test betyder for turisterne. Vi skal huske, at mange lande ikke har samme adgang til test, som vi har i Danmark,” skriver Annette Hyldebrandt, og fortsætter:
”Og så er det helt afgørende, at der fra politikere og myndigheder klart kommunikeres, at Danmark er åbent for turister, og at vi samtidig trykker markedsføringsspeederen i bund. For når først vi har tiltrukket turisterne til København, så er det nemmere at få dem til at opleve de mange andre ting, som landet også har at byde på.”
Genstarten kræver ekstraordinære investeringer
København er kendt over hele verdenen og har en tiltrækningsevne, som hele Danmark nyder godt af. Derfor må vi ikke forfalde til en diskussion om, hvad der kommer først. At flyene kommer i luften, så vi kan markedsføre landet. Eller markedsføring af landet, så gæsterne efterspørger, at flyene kommer i luften, mener Annette Hyldebrandt.
”Vi har en entydig interesse i at få genrejst dansk turisme hurtigst muligt. Det kræver ekstraordinære offentlige investeringer i de næste mange år. Til markedsføring. Til erhvervsturisme. Til transport.”
Hun mener, at benarbejdet er lavet. 'Comeback Copenhagen' er strategien for at genrejse hovedstadens turisme. Wonderful Copenhagen har i fællesskab med Københavns Kommune, Erhvervsministeriet og en lang række partnere identificeret 12 initiativer, som tilsammen skal være med til at genoprette turismen i København.
Spørgsmålet er, hvornår byen er tilbage, og det afhænger til fulde af, hvor stor en opbakning der er fra politisk side, hvad angår både tydelig kommunikation til vigtige markeder, restriktioner, der begrænser virksomhedernes forretningsgrundlag, og investeringer i alle dele af turismeværdikæden, så erhvervet igen kan rejse sig.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Generationsskifte: Danske Hoteller søger ny direktør
10-10-2024
-
Historisk fynsk kro sættes til salg efter ti år
10-10-2024
-
Restauratør vender tilbage til Restaurant Silo
10-10-2024
-
Inflationen faldt en smule i september
10-10-2024
-
Aarhusiansk turistattraktion gennemfører fyringsrunde
10-10-2024