Af Kirsten Munch Andersen
Politisk direktør i HORESTA


De danske restauranter er kendt over hele verden. Kokkene er blevet superstjerner, danske fødevarer er blevet specialiteter, og vi har skabt noget i Danmark, som bedst kan beskrives som gastronomiens Silicon Valley.

Det gode håndværk og fødevarer med kvalitet gennemsyrer restauranterhvervet, og det har været medvirkende til et fornyet fokus på lokale råvarer og dansk madkultur. Og så giver det et vigtigt fundament for branding af og eksport i både ’Fødevaredanmark’ og ’Turismedanmark’.

For restauranterne er et fantastisk udstillingsvindue. De er ansigtet udadtil på en hel fødevareværdikæde, som vi trygt kan sige hører til i den absolutte verdenselite. Hyldesten af det nordiske køkken og de mange imponerende danske produkter og bedrifter er noget, som vi alle kan være stolte af.


En efterladt branche

Desværre er vi ved at sætte det hele over styr lige nu. For restauranterne, cafeerne og barerne lider, og de får ikke den nødvendige hjælp.

Ingen kæde er stærkere end svageste led, og det vil unægtelig også ramme vores store som små fødevareproducenter. Restauranterhvervet medvirker nemlig til udvikling af nye fødevareprodukter, som tegner Danmarks gastronomiske profil i hele verden. Og restauranterne er en vigtig første afsætningskanal for de små producenter og et vigtigt hjemmemarked for de store producenter.


Restauranterhvervet er lige nu efterladt i en umulig situation, mens landene omkring os har fundet en vej at sikre erhvervet. I Danmark har virksomhederne brug for hjælp lige nu og her, men også investeringer i at sikre erhvervet gennem en nedsættelse af momsen. Det er lige netop det, mange af vores nabolande gør lige nu. De sikrer og styrker restauranterhvervet med lige præcis den medicin.


Gastronomiens superliga

Der er stemmer, der afværgende lyder, at erhvervet skal tilpasse sig en ny virkelighed. Her skal ingen være i tvivl. Virksomhederne i erhvervet har omstillet sig! Nye koncepter. Nye lokationer. Nye kundegrupper. Tag bare Nomas burgerkoncept i denne sommer.

Men lige såvel, som Messi og Ronaldo med garanti også ville være fantastiske fodboldspillere på Kløvermarken, så hører de hjemme på den største scene. Sådan er det også med vores superkokke og toprestauranter. De fortjener at lave det, de er bedst til.

Det er også i Danmarks interesse. Men de kan ikke klare sig uden hver anden gæst, som de internationale gastroturister udgør. Og vi ser desværre flere og flere stjerne-restauranter, der er tvunget til at lukke. Derfor kæver det handling, hvis vi fortsat vil have en position i gastronomiens superliga og dermed et vigtigt afsæt for at være et stærk eksporterhverv.

Ingen så hårdt ramt

Det danske restauranterhverv er præget af mange og dygtige iværksættere. Det er ildsjæle og madhåndværkere, der skaber et billede af Danmark forbundet med bæredygtighed og kvalitet. Det har skabt mulighed for en stor og betydningsfuld eksport af danske koncepter.

Det er derfor danske Joe & the Juice serverer friskpresset juice i hele verden. Det er derfor danske Sticks ’n’ Sushi og Mash hitter i Tyskland og England. Og det er derfor danske Heidi’s bier bar findes i Norge og Finland. Fordi vi er dygtige og forstår at skabe skarpe koncepter - og kan markedsføre dem til nye markeder med afsæt i stærke danske værdier.

Ingen er lige nu så restriktionsramte som restaurantbranchen og hele turisme- og oplevelseserhvervet. Inden krisen var erhvervet blandt de største vækst- og jobskabere.

Det skal vi tilbage til igen, men spørgsmålet er, hvad erhvervets tilstand er på den anden side af corona. Og om det er en politisk prioritet at værne om erhvervet og dermed også positionen som gastronomisk supermagt?


Vi skal slå naboerne

Herfra er budskabet klart. Når vi igen får mulighed for at tiltrække gæster fra nær og fjern, må vores stærkeste trækplastre ikke være forsvundet. Vi skal være klar til at slå nabolandene, der med målrettede, politiske initiativer har sørget for fortsat at sidde med alle esserne på hånden i form af et restauranterhverv, der har haft mulighed for at drive deres forretninger og er klar med lavere moms til at buldre derudaf.

Det er nu, vi skal sikre os, at vi - når coronalænkerne løsnes - ikke sidder tilbage med en hånd, der efterlader os uden en chance for at tage partier og genvinde den position, som vi har opbygget gennem årtier. Der er meget på spil.

Bellagroup Ansætter ny salgsdirektør

Kampen om gæsterne er blevet hårdere i hovedstaden i skuldersæsonen. Derfor styrker Bellagroup nu sit salgsteam med en ny direktør, som skal bidrage med analytisk tæft.

40 år ved roret: Ulla fejrer fire årtier som hotelejer

Aalbæk gl. Kro, i dag kendt som Aalbæk Badehotel, har rødder tilbage til 1818 og rummer en rig og farverig historie. Den 1. maj i år kan ejeren og restauratøren Ulla Mosich fejre sit 40-års jubilæum, en bemærkelsesværdig præstation i restaurationsbranchen.

Log ind