96 pct. af alle ansøgninger fra restauranter om at rekruttere via beløbsordningen er blevet afvist i år. Og selvom Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) nu ændrer praksis, så er skaden allerede stor, mener HORESTA:
”Erhvervet har haft massiv mangel på arbejdskraft siden restriktionerne frafaldt i september, og den tabte omsætning på grund af manglende hænder kommer ikke igen. Samtidig har myndighedernes håndtering af ansøgerne medvirket til at give Danmark et omdømme, hvor det næsten er umuligt at få arbejds- og opholdstilladelse, og så søger kandidaterne andre steder hen,” siger Kristian Nørgaard i dagens udgave af Børsen.
Praksisændringen fra SIRI betyder blandt andet, at der bliver lagt vægt på virksomhedens størrelse og den angivne løn i stedet for, at styrelsen blot afviser ansøgningerne ud fra en formodning om, at ansættelsesforholdet ikke var reelt. Desuden vil SIRI sende breve ud til de afviste ansøgere med muligheden for at få genoptaget sin sag.
HORESTA håber, at det kan hjælpe branchen, men det kan ikke stå alene:
”Der er brug for, at vi sender et klart signal om, at Danmark rummer et hav af muligheder for interesserede og motiverede lønmodtagere, for vi har mange virksomheder, der mangler hænder lige nu for at indfri deres potentiale. Denne ændring løser ikke hele problemet, men forhåbentlig er vejen til den nye kollega blevet kortere i nogle tilfælde. Der er dog brug for meget mere,” siger Kristian Nørgaard, og understreger, at HORESTA fortsætter arbejdet for medlemmernes muligheder for at rekruttere.
I Børsen fortæller restauratør fra India Royale, Simran Arora, hvordan virksomheden blandt andet har fået afslag på at hente en restaurantchef til spisestedet i Esbjerg. Han mener, at hvis arbejdsgiveren har styr på økonomien, så burde det være lige til og nemt at få arbejdskraft hertil. Desværre vil genansøgningen ikke være en mulighed for hans virksomhed:
“Det er for sent nu. Folk finder et andet job, og de kan ikke vente på systemet herhjemme, hvor Siris sagsbehandlingstid i mange tilfælde er på otte til ni måneder. Vi kan ikke holde på dygtige folk i så lang tid,” siger Simran Arora til Børsen.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025