Bedre vejledning og konkrete rettesnore for affaldshåndteringen til virksomheder står på HORESTAs ønskeliste. Det er nemlig alt for uigennemskueligt, hvilke regler der gælder for eksempelvis hoteller og restauranters husholdningslignende affald, mener miljøchef Mikal Holt Jensen.
”Vi ser unødvendigt bureaukrati og bøvl, når kæder skal tilpasse sig forskellige ordninger for hvert sted, de driver virksomhed. Erhvervets virksomheder bidrager gerne til sortering og genanvendelse, men den største effekt kommer unægtelig, når ordningerne er simple og lige til for virksomheder. Samtidig har mange mindre virksomheder svært ved at finde rundt i gældende regler, efter affaldsmarkedet blev liberaliseret,” siger Mikal Holt Jensen.
Han opfordrer til, at der er genkendelighed i forhold til sortering for husstande og virksomheder, så der er overensstemmelse mellem, hvad man gør privat og på arbejdet. Det skal ligeledes være muligt for mindre virksomheder at koble sig på en kommunal ordning.
”Som situationen er i dag, kører der ofte to skraldevogne rundt på de samme gader, og vi så gerne, at de samme vogne både stoppede hos virksomheder og private. Alt andet giver hverken økonomisk eller miljømæssig mening,” lyder det fra Mikal Holt Jensen.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge udgør rygraden i sommerens servicejob
05-07-2025
-
Bloomberg: Joe & The Juice-ejer sigter mod børsnotering i USA næste år
05-07-2025
-
Natklubber for 15-årige i kraftig modvind
05-07-2025
-
Odense-hotel udvider og bliver størst uden for København
05-07-2025
-
VisitDenmark satser på svenske familier for at hente tabte overnatninger hjem
05-07-2025
-
Bühlmann Hotels nedjusterer – men ser positivt på 2025
05-07-2025
-
Hotel dømt for ulovligt kiosk-samarbejde ved Himmelbjerget
05-07-2025
-
Ny kommerciel direktør vender hjem til Sønderborg
05-07-2025
-
Flere nordjyske hoteller går foran med grøn profil
05-07-2025