Fredag kl. 13.00 lød afgørelsen. Patent- og markedsdomstolen i Sverige har dømt Booking.com til at betale 30 mio. kr. for brug af urimelige krav og prisklausuler i kontrakterne med hotellerne. HORESTAs svenske søsterorganisation, Visita, betegner udfaldet som en stor succes for både hoteller og forbrugere.

Prisklausulerne foreskriver blandt andet, at hotellerne ikke må sælge værelserne billigere, end den pris de udbydes for på portalen.

I dommen lyder det også, at Booking.com skal ophøre kravene om prisklausuler, og de må ej heller tilbyde lavere provision eller øvrige incitamenter, som er betinget af, at hotellerne indgår sådanne prisaftaler.

I HORESTA glæder man sig over dommen, og organisationen håber, at de danske politikere og konkurrencemyndigheder nu vil følge det gode eksempel fra nabolandet.

”Vi ønsker, at hotellerne har frihed til at prissætte deres værelser, som de ønsker. Det bliver nu tilfældet i Sverige, og vi mener, at dette er et eksempel, som de danske politikere og konkurrencemyndigheder kan følge i reguleringen af bookingplatformene”, siger HORESTAs adm. direktør Katia K. Østergaard.

Med dommen i Sverige slutter landet sig til en lang række europæiske nationer, som har sat ind over for portalernes klausuler:

”Afgørelsen i Sverige følger det mønster, som vi kan se på tværs Europa, hvor land efter land sætter foden ned. Faktisk er det mere end halvdelen af hotelværelserne i EU, som allerede har et forbud mod prisklausuler via national regulering. Her halter Danmark desværre efter, mens andre viser vejen”, lyder det fra Katia K. Østergaard.

HORESTA: Bookingportalers prisklausuler bør forbydes

Den frie konkurrence er sat ud af kraft, når bookingportaler som Hotels.com og Booking.com stiller krav til hotelbranchen om, hvad prisen skal være på hotelværelser. Derfor bør de danske konkurrencemyndigheder gribe ind og forbyde de aftaler mellem hoteller og bookingportaler, der indeholde såkaldte prisklausuler, mener HORESTA.

Ny bookingportal til ferier på danske øer

Dansk Ø-ferie er en bookingportal, som samler tilbud til danske øer: Bornholm, Samsø, Fanø, Lolland, Falster, Als, Fyn og Langeland, står der på dens hjemmeside. Indehaver af Dansk Øferie, Lindy Kjøller, er samtidig salgs- og marketingchef for rederiet Færgen, der betjener en række danske færgeruter og betegner sig som ”Danmarks største ø-rederi.”

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne