Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Flere amerikanske restaurantkæder oplever stigende interesse for mindre og billigere portioner, og hele 75 pct. af de amerikanske gæster foretrækker nu denne model. En af dem er kæden Olive Garden, der ellers er kendt for store mængder pasta og brød.
I Danmark følger man udviklingen med interesse – og en vis grad af opmærksomhed. Ifølge Jeppe Møller-Herskind, adm. direktør i HORESTA, kan konceptet udfordre restauranternes økonomi, særligt i en tid med stigende råvarepriser og høje faste omkostninger.
HORESTA har ikke set tegn på samme efterspørgsel herhjemme, og påpeger, at portionsstørrelser i USA generelt er større end i Danmark. Samtidig viser tal fra Landbrug & Fødevarer, at danskerne prioriterer restaurantbesøg højt – men bruger færre penge pr. måltid.
Privatøkonom Brian Friis Helmer fra Arbejdernes Landsbank vurderer dog, at billigere alternativer kan blive relevante, hvis danskernes privatøkonomi presses yderligere i den kommende tid.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
- 
                            
Unge hotel- og restauranttalenter hædret på HORESTA Årsdag 2025
31-10-2025
 - 
                            
Fremtiden i fokus på rekordstor årsdag hos HORESTA
31-10-2025
 - 
                            
Rasmus Munk fra Alchemist vinder The Best Chef Awards for andet år i træk
31-10-2025
 - 
                            
Regeringen vil investere i turisme og stramme grebet om Airbnb
31-10-2025
 - 
                            
Nu åbner Rox Resort i Køge
31-10-2025
 - 
                            
Danhostel finder ny direktør med kædeerfaring
31-10-2025
 - 
                            
Fire arkitektteams i kapløb om nyt verdensarvscenter i Roskilde
31-10-2025
 - 
                            
Støj fra restaurantgæster skaber splid i Indre By
31-10-2025