Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Det kan være svært at finde rundt i de forskellige miljømærker, der i dag bruges til at fortælle, om et produkt f.eks. er grønt eller bæredygtigt. Men det skal en potentiel EU-lovgivning gøre op med, skriver Turistmonitor.dk
I følge EU-Kommissionens litauiske miljøkommisær, Virginijus Sinkevičius er der i øjeblikket for mange miljømærker, hvoraf nogle er vildledende eller ikke fortæller sandheden. Han vurderer, at 50 pct. af de 230 mærker, der i dag findes i Europa, må lade livet.
Den potentielt nye lovgivning kan få betydning for den danske turistbranche, hvor målet er, at 70 pct. af alle overnatningssteder i Danmark skal være bæredygtighedscertificerede i 2030.
Mikal Holt Jensen, der er sekretariatschef i Green Key og miljøchef hos HORESTA mener, at det er positivt, hvis der bliver ryddet op i miljømærkningerne i Europa.
“Der er kommet rigtige mange mærker på markedet, og det er vigtigt, de er troværdige. Det er ærgerligt, at der nogle gange kommer sådan nogle pop-up mærker på blandt andet bookingplatformene, hvor hotellerne bare kan svare på nogle spørgsmål, og så er de pludselige mærkede,” siger Mikal Holt Jensen.
Han håber, at fælles retningslinjer i EU vil være med til at rydde op i antallet af mærker, så der kan konkurreres på lige fod. Samtidig så han gerne, at der også kom internationale retningslinjer, der ikke kun gælder i EU.
Læs hele historien på turistmonitor.dk – kræver login
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
AI-voice overtager telefonen i restauranter og hoteller
14-12-2025
-
Madanmelder: Kæder dominerer men bidrager til mangfoldighed
14-12-2025
-
Turistovernatninger steg i oktober og hotellerne trak læsset
14-12-2025
-
Strandhotellet Blokhus bliver en del af Small Danish Hotels
14-12-2025
-
Hooked kæmper mod billigbølgen: “Vi er stadig en niche”
14-12-2025
-
Michelin-restaurant spreder julestemning til byens udsatte
14-12-2025