Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

”Vi kan kun håbe, at konkurrencemyndighederne herhjemme og i Bruxelles på et tidspunkt viser handlekraft til gavn for forbrugerne og ikke mindst de nødlidende hoteller. I mellemtiden kan vi jo give hotellerne en hjælpende økonomisk hånd ved at booke direkte på deres hjemmeside eller via et godt gammeldags telefonopkald”.
Sådan skriver professor ved Copenhagen Business School Bent Petersen, Kim Østergaard, der er professor ved Copenhagen Business School, samt Frederik Carsten Henriques, der er cand.merc. jur., i en Berlingske-kronik om OTA’erne.

De påpeger, at der er en usund konkurrencesituation på bookingmarkedet, som gør bookingportalerne i stand til at presse hotellerne til urimelige vilkår. De nævner blandt andet portalernes prisklausuler og deres tilbagebetaling af bookede, ikke-refunderbare hotelophold under coronakrisen som eksempler.

”Det gav selvfølgelig Booking.com en masse goodwill hos forbrugerne. Problemet var blot, at selskabet sendte regningen videre til hotellerne. Hvis hotellerne gjorde protest med henvisning til, at de indgåede kontrakter ikke på nogen måde gav bookingselskabet juridisk grundlag for at sende regningen videre, blev de truet med eksklusion fra platformen”, skriver de tre forfattere.

. Det forhold, at hotellerne i særlig grad er blevet ramt økonomisk af covid-19-restriktionerne, vidner om en sjældent set forretningsmæssig kynisme.


Log ind