Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
En ny stor kampagne på sociale medier fra HORESTA og 3F skal nu være med til at få flere unge til at vælge en karriere som hotelreceptionist, smørrebrødsjomfru, tjener eller kok, skriver TV2 Lorry. Og der er i den grad brug for dem, fortæller HORESTA.
De kommende fire til fem år vil antallet af københavnske hotelværelser vokse med 50 procent - fra de nuværende cirka 20.000 til op mod 30.000. Det omfattende behov for mere arbejdskraft kommer efter, at hotelbranchen i forvejen har skreget efter nye medarbejdere i årevis.
Ifølge administrerende direktør i brancheorganisationen HORESTA, Katia K. Østergaard, er det tvingende nødvendigt også at kigge ud over landets grænser.
”Vi har helt sikkert brug for international arbejdskraft. Og det gælder både dem fra Europa - og dem uden for Europa. Og det har vi simpelthen, fordi arbejdsudbuddet herhjemme ikke er stort nok i forhold til de behov, vi har. I forvejen har vi vanskeligt ved at rekruttere. Der er simpelthen mangel på arbejdskraft - ikke mindst til vores branche. Hver tredje stilling søges forgæves - som det er lige nu”, siger Katia K. Østergaard.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA satte fokus på arbejdsmiljø på TV2 News
21-12-2025
-
HORESTA Play: Sovino Brands deler erfaringer med at optimere betalingsløsning
21-12-2025
-
Restaurationsbranchen viser styrke i 2025 trods pres på økonomien
21-12-2025
-
Beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen bygger videre på stærk fremgang
21-12-2025
PRESSEKLIP
-
Events uden bøvl: Nye regler letter vejen for udenlandsk arbejdskraft
19-12-2025
-
Lars Larsen Group planlægger nyt hotel
19-12-2025
-
Turismeforsker: 2025 var stabilt – 2026 kræver nytænkning og balance
19-12-2025
-
Arp-Hansen udskyder overtagelse af Brøndums Hotel
19-12-2025
-
Ny lukkelov skal styrke turismen i mindre byer
19-12-2025
-
Internationalt: Atari lancerer gaming-hotel
19-12-2025
-
Airbnb får millionbøde i Spanien for ulovlige boligannoncer
19-12-2025