I et kompliceret og benhårdt spil kæmper alverdens lufthavne om at gafle flest mulige rejsende. København har på det seneste haft held til at trække ruter til Kina og Indien, hvilket giver en betragtelig økonomisk gevinst, skriver Berlingske.

Succesen er der lige nu, men konkurrenterne kæmper konstant med København. For alt i mens ruterne er vigtige for København, er det knap så afgørende for de asiatiske flyselskaber, om destinationen hedder Bruxelles, London, München, Schiphol eller Stockholm.

I en rapport fra 2017 fra sammenslutningen af lufthavne i Europa (ACI) stod især én konklusion skarpt: Konkurrencen mellem de forskellige lufthavne bliver bare mere intens. Lufthavne er i dag pålagt at følge EU-lov om skatter og gebyrer, så skal de have økonomien til for alvor at vokse, er der især et håndtag at skrue på: Antallet af rejsende.

Har du fået læst?

Forsker: ”Hvordan undgår vi, at turismen bliver ‘ond’?”

De nye tendenser med en voksende middelklasse, der kan og vil rejse for at ‘spilde tiden’, stiller helt nye krav til styring og håndtering af dansk turisme. Tiden må nu være mere end moden til, at kommunerne gør alvor af at få lavet ‘sammenhængende turistpolitiske redegørelser’, der tager den langsigtede globale turisme udvikling alvorligt i et bæredygtigt perspektiv, skriver Peter Kvistgaard, turisme- og oplevelsesforsker, Ph.D. på Turisme.nu.

Turismens Vækstråd: Bæredygtig turisme sker i fællesskab

Regeringen har høje ambitioner for den grønne omstilling i Danmark. I 2030 skal vi have nedbragt CO2-udledningen med 70 pct. Men hvordan får vi sikret en bæredygtig turismedagsorden, således at det bliver en fordel og ikke bliver en økonomisk byrde for det danske turisme- og oplevelseserhverv at bidrage til den grønne omstilling?

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne