I et kompliceret og benhårdt spil kæmper alverdens lufthavne om at gafle flest mulige rejsende. København har på det seneste haft held til at trække ruter til Kina og Indien, hvilket giver en betragtelig økonomisk gevinst, skriver Berlingske.

Succesen er der lige nu, men konkurrenterne kæmper konstant med København. For alt i mens ruterne er vigtige for København, er det knap så afgørende for de asiatiske flyselskaber, om destinationen hedder Bruxelles, London, München, Schiphol eller Stockholm.

I en rapport fra 2017 fra sammenslutningen af lufthavne i Europa (ACI) stod især én konklusion skarpt: Konkurrencen mellem de forskellige lufthavne bliver bare mere intens. Lufthavne er i dag pålagt at følge EU-lov om skatter og gebyrer, så skal de have økonomien til for alvor at vokse, er der især et håndtag at skrue på: Antallet af rejsende.

Har du fået læst?

Turismefremme

De offentlige investeringer på ca. 650 mio. kr. om året i dansk turisme skal bruges mere effektivt. Samtidig skal der mere fart på digitaliseringen - både for at styrke virksomhedernes drift og forbedre servicen over for turisterne.

Pensionisternes feriebudget vokser

De ældre har fået flere penge mellem hænderne. Blandt andet fordi de har større pensionsopsparinger end tidligere.
Sådan lød forklaringen fra HORESTAs adm. direktør, Katia K. Østergaard, da hun tirsdag morgen forklarede til TV2/News, hvorfor pensionisternes feriebudget er steget med 34 procent på ti år.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne