En ny undersøgelse foretaget af DTU Fødevareinstituttet viser, at danskerne køber masser af takeaway.

Samlet set køber en gennemsnitlig husstand i Danmark 84% mere fastfood og takeaway end for bare 8 år siden. Den udvikling er vice adm. direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind ikke overrasket over.

”Restaurantscenen udvikler sig hele tiden – og det går stærkt. Det understreger den seneste undersøgelse fra DTU også. Her har markedet bevæget sig endnu mere over mod, at mad gerne må gå hurtigt og skal kunne tages med på farten,” siger Jeppe Møller-Herskind.

I undersøgelsen har DTU undersøgt 726 takeaway-måltider fra forskellige restauranter i hele landet. Her har de kortlagt, hvordan der også er også sket en stigning i både portionsstørrelserne samt indholdet af kød, ost og bacon mens grøntsager fylder mindre.

Mængden af oksekød i en burger er i gennemsnit steget med 31%, hvilket svarer til 23 gram per bøf, mens mængden af ost og bacon er steget med henholdsvis 39% og 53%. Samtidig er mængden af grøntsager faldet med 24%.

Denne stigning er kommet samtidig med, at der er et stort fokus på sundhed i samfundet, og det kan ses på takeaway-markedet og udvalget af takeaway-måltiderne. I storbyerne er der kommet flere og sundere alternativer, men når forskerne ser samlet på hele landet, er det stadig de traditionelle pizzeriaer og grillbarer, som står for over halvdelen af salget.

Du kan læse hele undersøgelsen fra DTU Fødevareinstituttet her: Takeaway i Danmark

Christian Wellendorf skal repræsentere Danmark ved Bocuse d’Or

Med stærk konkurrenceerfaring og passion for kokkekunsten er Christian Wellendorf klar til at føre Danmark videre i Bocuse d’Or-traditionen. Han blev fredag kåret som ny dansk deltager efter en intens udvælgelseskonkurrence på torvet i Nykøbing Falster.

Debatten om drikkepenge ruller videre

Hvordan drikkepenge gives og opfattes er under forandring i takt med nye betalingsvaner og teknologiske løsninger. HORESTA deltog tidligere på ugen i DR Aftenshowet for at fremhæve behovet for fleksibilitet og respekt for gæstens oplevelse.

Log ind