På Bautahøj Kursuscenter er det svært at fastholde det dårlige humør på en dag som denne. Udover glade og imødekommende værter på stedet, er udsigten fantastisk. Mens solen kæmper for at få temperaturen over 10 grader på denne forårsdag, reflekteres dens stråler i vandet, mens bølgerne fra den sydligste del af Kattegat, skyller ind på den tillokkende sandstrand.

Bautahøj, der ligger på nordspidsen af Hornsherred, er to gange blevet kåret som landets bedste konferencecenter (2019 og 2021) og nomineret i 2020 og 2023, og selv om bygningerne er pæne og velholdte, er direktøren på stedet ikke i tvivl om, at det er naturen og medarbejderne, som er afgørende for gæsternes tilfredshed.

”Vi har 90.000 kvadratmeter skov, park og strand, og naturen er en kæmpe del af det her sted. Derudover er det menneskene i huset, det gør den store forskel”, siger Jakob Buus, der netop har meldt Bautahøj ind i HORESTA.

Om baggrunden for det siger han:

”Vi er med i HORESTA-familien af flere årsager. Som stand-alone hotel, har vi behov for juridisk rådgivning og generel information om branchen. Dernæst bruger vi HORESTA’s uddannelsestilbud i vores bestræbelser på at tilføre Bautahøj viden og nye kompetencer. Netværk er ligeledes super vigtigt”.

Artiklen fortsætter under billedet: 

Et smil der forplanter sig til gæsterne

Bautahøj blev opført i 1904, men først et halvt århundrede senere blev det omdannet til kursuscenter, da BP overtog det. I dag er centret ejet af SAS Pilot & Navigatør Pensionskasse og vært for både kurser, konferencer, selskaber, gourmet-arrangementer og koncerter.

Bautahøj har 84 værelser, 29 konferencelokaler og 22 faste medarbejdere, og for Jakob Buus er det en afgørende nøgle til succes, at medarbejderne går på arbejde hver dag med et smil på læben – et smil, som forplanter sig til gæsterne på stedet.

”Vi har regnet ud, at vi møder en konferencegæst 23 gange i døgnet. Det er 23 touchpoints, hvor vi har mulighed for at imponere og være til stede”, fortæller Jakob Buus. Han og personalet har særligt fokus på de 80 meter, der er fra receptionen og ned til cafeen.

Det er her personalet følger konferencegæsterne ned til dagens første kop morgenkaffe, og her hvor der er mulighed for at fornemme, hvordan gæsterne har det. Det giver nemlig de bedste muligheder for at tilpasse servicen til resten af dagen.

”Vi mødes to gange om dagen for at tale igennem, hvordan det går med arrangementerne i huset. Her vurderer vi på en skala fra 1-10, hvor meget eller lidt de har brug for vores hjælp, og hvor vi kan byde ind med ekstra herligheder,” siger Jakob Buus.

Han har stort fokus på at udvikle sit team og bruger mange kræfter på at skabe et stærkt kollegaskab. For eksempel skal alle faste medarbejdere hver måned på en udviklingsdag, og Jakob Buus har derudover skabt centrets egen medarbejderbank – en bank, der udelukkende består af social kapital.

”Vi taler meget social kapital, og derfor har vi oprettet ”Bautabanken”. Alle har en ”konto” i Bautabanken og er hele tiden opmærksom på sin egen saldo. Når du går ind i et rum, føder du så rummet, eller tager du krudt ud af rummet? Det er rimeligt nemt at fornemme. Det er fint du tager noget fra rummet, du skal bare have sparet op”, fortæller Jakob Buus, som hurtigt får besked af medarbejderne, hvis han taler i telefon i stedet for at sige ”godmorgen”.

HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind, byder Bautahøj velkommen som nyt medlem.

”Vi er både stolte over og glade for, at Bautahøj har valgt at melde sig ind. Vi er overbeviste om, at vi med vores specialiserede rådgivning kan bidrage til at styrke virksomheden yderligere. Samtidig kan Bautahøj helt sikkert bidrage til branchefællesskabet med sit store fokus på medarbejderpleje og -udvikling,” siger Jeppe Møller-Herskind.

Stor opbakning til HORESTA forslag

HORESTA har præsenteret 10 bud på, hvordan turismen kan bidrage til vækst uden for de store byer, blandt andet ved at gøre taxalovgivningen fleksibel.

Log ind