I de lyse lokaler, der nu huser Bistro Verde, lå tidligere den historiske frokostrestaurant ved navn Café Fremtiden. Men selvom begge steder blandt andet serverer smørrebrød, er der meget, der adskiller de to spisesteder.
”Man kan med et smil sige, at fremtiden for alvor har indtaget lokalerne,” siger indehaver Frederik Hasselkjær og forklarer, at nok serverer bistroen ligesom forgængeren comfort food, men frikadellerne er skiftet ud med plantebaseret “fillet mignon”, og den højt belagte med fiskefilet og rejer får konkurrence fra uventet kant.
”Vi serverer et smørrebrød med plantebaseret laks på en bund af avocado. Det er så toppet med rødløg og grønt og bliver serveret med en citron,” siger han og fortæller, at gæsterne har taget godt imod bistroen.
”Vi nyder godt af en central placering, hvor mange kommer forbi til en spontan øl eller en kop kaffe, og de bliver ofte hængende til et måltid. Indtil videre har det ikke afskrækket nogle, at vi ikke serverer kød. Faktisk lige modsat,” siger indehaveren og fortæller, at den største udfordring ved at åbne restauranten har været at finde kokke.
”Det kræver noget helt andet at ansætte kokke til et plantebaseret køkken. Heldigvis har vi nu en rigtig dygtig køkkenchef fra Sverige,” siger han, at det til gengæld har været nemt at ansætte personale til front of house.
”Her vinder vi ved at have en niche. Vi har virkelig haft let ved at ansætte personale, fordi mange af vores tjenere netop helst vil servere grønne retter fremfor retter med kød, fordi de selv spiser plantebaseret.”
Drømt om egen restaurant som 16-årig
Frederik Hasselkjær fik ideen til Bistro Verde, fordi han så et hul i markedet.
”Hvis du vil spise plantebaseret i København, er dine eneste muligheder Michelin eller fastfood. Med Bistro Verde ønsker vi at tilbyde et spisested, der ligger i midten, og som er åben morgen til aften. Du kan nyde solide retter i pæne omgivelser med et godt glas vin, men stemningen er stadig afslappet,” siger han og fortæller, at restauranten på grund af placering og menu er godt besøgt også til frokostmøder.
”Hele ideen er, at vil bidrage til den grønne omstilling, uden at gæsterne skal føle de går på kompromis. Vi sætter en ære i at henvende os til alle.”
Frederik drømte allerede som 16-årig om at åbne egen restaurant, men i dag har han alligevel mere erfaring som investor end som restaurateur. Derfor har han meldt virksomheden ind i HORESTA, så han kan gøre brug af brancheforeningens services.
”Vi har meldt os ind i HORESTA for at gøre brug af fordelagtige samarbejdsaftaler, og så benytter vi os også af organisationens blanketter og rådgivning, når det gælder nyansættelser.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Engelsk i servicebranchen bliver stadig mere udbredt i København
03-10-2024
-
Populær københavnsk restaurant-kæde går konkurs
03-10-2024
-
Salg af ejendom sikrer opgradering af Benniksgaard Hotel
03-10-2024
-
VisitData kræver kompetenceløft hos mindre destinationer
03-10-2024
-
September-rekord i Københavns Lufthavn
03-10-2024
-
Ny ledelse på Vejrø Resort skal sikre fortsat vækst
03-10-2024
-
Priserne på luksushoteller stiger globalt
03-10-2024
-
Restaurantchef søges til Tangkroen med "VILD løn"
03-10-2024