Hvornår er det egentlig tilladt at opsige en sygemeldt medarbejder? Det var omdrejningspunktet i en faglig voldgift.

Saglig opsigelse af syge medarbejder kræver oftest, at den kan begrundes i virksomhedens drift. Dette betyder for det meste, at virksomheden skal kunne begrunde opsigelsen af en syg medarbejder med, at sygdommen forsager sådanne driftsmæssige udfordringer, at opsigelsen dermed bliver saglig. Det kræver ofte et længere sygeforløb før, denne betingelse vurderes at være opfyldt.

Men i den faglige voldgift fandt opmanden, at betingelsen om saglighed var opnået, også selvom sygdomsperioden kun havde været kortvarig. Dette var begrundet i, at dommeren fandt det bevist, at medarbejderen ikke kunne vende tilbage til sin stilling pga. sin sygdom. Dette var understøttet dels af, at han i længere tid havde haft svært ved at passe sin stilling på grund af sygdommen. Medarbejderen havde givet udtryk for, at han kun kunne vende tilbage til sit nuværende arbejde, hvis han blev omplaceret, sammenholdt med at kommunen havde raskmeldt medarbejderen til det brede arbejdsmarked, og at medarbejderen selv var aktivt jobsøgende.

Der til kommer, at der forelå en mulighedserklæring på opsigelsestidspunktet, hvor lægen vurderede at på sigt kunne medarbejderen ”raskmeldes til andet arbejde, men ikke til [den] nuværende [stilling].”

Opmanden bemærkede i øvrigt, at arbejdsgiveren havde overvejet omplacering af medarbejderen, men at dette ikke var muligt på afskedigelsestidspunktet.

”Afgørelsen er konkret begrundet, men den illustrerer, at hvis der ikke er mulighed for, at medarbejderen kan vende tilbage, efter eventuelle skånehensyn er iagttaget, så er man ikke forpligtiget som arbejdsgiver til fortsat at have medarbejderen ansat. Afgørelsen viser også, at denne vurdering kan træffes tidligt i medarbejderen sygeforløb, hvis det står klart, at medarbejderen ikke kan vende tilbage til arbejdspladsen.” fortæller Birgitte Riisager, jurist i HORESTA.

Medlemmer kan kontakte HORESTA for nærmere rådgivning vedrørende opsigelse under sygdom ved at ringe til HORESTAs juridiske callcenter tlf. 35 24 80 40

Intet Billede Kvinde 147X200
Jurist
Birgitte Riisager
headerImage

HOLD DIG OPDATERET

Start dagen med HORESTAs nyhedsbrev. Alle hverdage udsender vi rådgivning og relevante branchenyheder til din indbakke.

5 gode råd til dine leverandørkontrakter

Stærke aftaler med gode samarbejdspartnere er altafgørende for en effektiv drift. Der er dog meget, som du skal være opmærksom på, når du indgår kontrakter. Vi har samlet de fem vigtigste ting.

5 gode råd til hvis din medarbejder er syg

Er du opmærksom på, hvordan du skal håndtere en medarbejders sygemelding på den bedste måde? I HORESTA møder vi mange spørgsmål om netop dette emne, og vi har samlet fem gode råd til dig.

Log ind