Mange danskere har vinterferie i denne uge, men det er ikke ensbetydende med fyldte værelser på hovedstadens hoteller. Det er til trods for at restriktionerne nu er bortfaldet.

”De københavnske hoteller mangler de udenlandske gæster. I HORESTA har vi i to år sagt, at der vil være dele af erhvervet, som er længere tid om at komme tilbage til normale tilstande, og det er det, vi ser nu. Disse virksomheder er i høj grad afhængige af, at den internationale rejselyst vender tilbage, og her er markedsføring fuldstændig afgørende,” var budskabet blandt andet, da Annette Hyldebrandt, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i morges var på TV2 News her til morgen.

Hun understregede også, at turismen er en værdikæde, hvor alle dele er afhængige af hinanden. Det betyder, at der skal være fly i luften for at få gæster her til, og alle attraktionerne skal genåbne, så oplevelsesudbuddet vender tilbage til sit høje niveau.

For selvom det går fremad for overnatningserhvervet, så understreger Annette Hyldebrandt, at der lige nu er en ubalance. Danskerne er nemlig mere tilbøjelige til at rejse ud, end udlændingene er til at rejse til Danmark, og det kræver tydelig kommunikation at få understreget, at de sagtens kan rejse hertil, fortæller hun.

”I vinterferien konkurrerer hotellerne jo igen om danskernes gunst med skisportsdestinationer og badeferier. Det betyder, at vi skal være gode til at fortælle, om hvilke oplevelser man kun kan få i Danmark,” siger Annette Hyldebrandt, som også fremhæver det gode arbejde, der bliver gjort på tværs af Wonderful Copenhagen, Københavns Kommune og Erhvervsministeriet m.fl. om strategien Comeback Copenhagen, der skal sikre, at gæsterne vender tilbage til hovedstadens turismeerhverv.

Log ind