Vi er midt i julefrokostsæsonen og dermed også sæson for, at nogle restaurantgæster bliver så løsslupne, at de udviser grænseoverskridende adfærd i forhold til personalet på restauranterne.
Derfor sætter HORESTA fokus på vigtigheden af, at julefrokostgæster på landets restauranter behandler personalet med respekt.
”Når den gode julefrokost-stemning bliver blandet med alkohol, sker det desværre, at personalet i restauranterne bliver udsat for forskellige former for grænseoverskridende adfærd fra gæsterne. Det kan være alt fra verbale overfusninger og respektløs opførsel til seksuel chikane. Det er selvfølgelig ikke i orden”, siger Pia E. Voss, der er administrerende direktør i HORESTA.
En undersøgelse fra Arbejdstilsynet viste i 2021, at hver femte medarbejder på restauranter og barer har oplevet at blive udsat for chikane af gæster. Det er medvirkende til, at mange restaurant- og hotelvirksomheder har et stigende fokus på at skabe et godt og trygt arbejdsmiljø for deres medarbejdere. Blandt andet ved at minde gæsterne om ”de gode manerer”.
”Det er heldigvis et klart mindretal af gæsterne i vores erhverv, som overskrider personalets grænser på den måde. Men aktuelt vil jeg opfordre julefrokostselskaberne til at have intern selvjustits. Få stoppet det med det samme, hvis en kollega har glemt, hvad det vil sige at opføre sig respektfuldt, når man er i byen”, siger Pia E. Voss.
HORESTA har udarbejdet værktøjer til medlemsvirksomhederne, som kan hjælpe dem med at kommunikere til gæsterne om god adfærd over for personalet.
HORESTA har desuden netop afholdt en arbejdsmiljøkonference med særligt fokus på de yngre medarbejderes arbejdsmiljø.
”Medarbejderne er bærende elementer i branchens udvikling og fremtid og helt centrale for den gode gæsteoplevelse. Derfor skal vi også sikre, at de føler sig trygge, så de kan levere det værtskab, den danske restaurantscene er kendt for”, siger Pia E. Voss.
HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind, var på TV2 News med budskabet sammen med Bine Binderup, kulturambassadør hos Pincho Nation.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA satte fokus på arbejdsmiljø på TV2 News
21-12-2025
-
HORESTA Play: Sovino Brands deler erfaringer med at optimere betalingsløsning
21-12-2025
-
Restaurationsbranchen viser styrke i 2025 trods pres på økonomien
21-12-2025
-
Beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen bygger videre på stærk fremgang
21-12-2025
PRESSEKLIP
-
Events uden bøvl: Nye regler letter vejen for udenlandsk arbejdskraft
19-12-2025
-
Lars Larsen Group planlægger nyt hotel
19-12-2025
-
Turismeforsker: 2025 var stabilt – 2026 kræver nytænkning og balance
19-12-2025
-
Arp-Hansen udskyder overtagelse af Brøndums Hotel
19-12-2025
-
Ny lukkelov skal styrke turismen i mindre byer
19-12-2025
-
Internationalt: Atari lancerer gaming-hotel
19-12-2025
-
Airbnb får millionbøde i Spanien for ulovlige boligannoncer
19-12-2025