Med 12 måneders corona-erfaring er turisme- og oplevelseserhvervets virkelighed vendt på hovedet. I en ny analyse fortæller HORESTAs medlemmer, at de har optaget betragtelig gæld.

Syv ud af ti københavnske overnatningssteder har optaget lån/gæld for at dække tab under krisen. På tværs af branchen er det 40 pct. af virksomhederne, der har hentet likviditet udefra, fortæller cheføkonom i HORESTA, Jonas Kjær.

”Kompensationsordningerne har hjulpet branchen, med de dækker kun delvist, og derfor ser vi denne meget store andel af virksomheder svare, at de har hentet midler udefra for at overleve de første 12 måneder med corona. Det kan man ikke blive ved med, og vi hører mange fortælle, at de ikke kan gå i banken igen. Derfor er det altafgørende med en økonomisk bæredygtig genåbning,” fortæller Jonas Kjær.

De fleste af HORESTAs medlemmer (33 pct.) svarer, at gældens størrelse ligger i intervallet fra 11-20 pct. af en årsomsætning.

Lange udsigter til normalitet

HORESTA har også spurgte til, hvornår medlemmerne forventer en omsætning på niveau fra før krisen. Blandt overnatningsvirksomhederne forventer størstedelen, at de skal vente til 2023 for at komme på niveau. Overnatningsstederne uden for hovedstaden er mere optimistiske.

”Mange hoteller er afhængige af udenlandske gæster, og der er situationen stadig meget usikker. Når det kommer til restauranterne afhænger deres forretningsgrundlag i høj grad af restriktionerne, som de kommer til at være underlagt i genåbningen, samt danskernes villighed til at gå ud og spise. Vi håber, at der er et opsparet behov hos både danskere og udlændinge for at få de mindeværdige oplevelser, som vores medlemmer glæder sig til at levere,” siger Jonas Kjær.

Blandt restauranterne er der større enighed om, at omsætningen kan komme på niveau i 2022. Dog er der næsten 30 pct. af restauranterne i København, der svarer henholdsvis 2023 og 2024.

Læs også Finans/Jyllands-Postens historie på denne del af analysen.

Log ind