Blog af Katia K. Østergaard, adm. direktør, HORESTA
Dansk erhvervsliv ligger generelt højt, når det gælder international konkurrencekraft. Det viser den ene undersøgelse efter den anden.
Når det gælder hotel- og restauranterhvervets konkurrencekraft på skatter og afgifter er historien en helt anden. Her er det europæiske felt for længst kørt fra os. Mens store dele af resten af Europa har sænket turisme- og oplevelseserhvervets momssatser til et niveau, der giver dem mulighed for at træde ekstra hårdt i pedalerne i jagten på fremtidens købestærke turister, er vi kørt langt bagud. Og heller ikke her har coronakrisen bidraget positivt på nogen måde. Tværtimod.
Under krisen har flere lande i Europa sænket momsen yderligere, imens vi fortsat sidder med hånden på bremsen.
Et godt eksempel er hotelmomsen. Et kig ud over det øvrige Europa afslører, at Kroatien lige nu ligger næsthøjest efter Danmark – på 13 procent! Hos vores nærmeste naboer ligger Sverige på 12 procent, Tyskland på 7 procent og Norge på 6.
Ser vi således på en hotelovernatning til 1.000 kr. eks. moms, vil den i Danmark koste 1.250 kroner inklusive moms, mens prisen altså kun 1.120 i Sverige, 1.070 i Tyskland og 1.060 i Norge.
Når Europa stille og roligt begynder at åbne op igen, vil der forventeligt gå et stykke tid, før den internationale turisme begynder at vågne, og der vil gå flere år, før den er tilbage på før-krise-niveau. Med andre ord bliver der benhård kamp om de få turister, der parat til at krydse landegrænser, og i en krisetid vil prisen på produktet selvfølgelig spille en afgørende rolle.
Den konkurrence har vi altså ikke råd til at blive skrevet ud af på forhånd.
Derfor foreslår HORESTA en midlertidig nedsættelse af momsen i turisme- og oplevelseserhvervet som et aktivt og målrettet skridt til at hjælpe vores erhverv på fode igen. Et erhverv, som før krisen beskæftigede 169.000 medarbejdere, og i Danmark tegnede de udenlandske turister sig for et forbrug på 57,7 mia. kr. i 2018.
Vi har som erhverv stået forrest i kampen mod corona og har måttet tage de største omkostninger. Det samme har vores medarbejdere. Lad os nu finde nogle modeller for, hvordan erhvervet og medarbejderne hurtigst kan vende tilbage til en normal hverdag ved at styrke vores konkurrencekraft og undgå, at vi ender med en tur i asfalten eller grøften.
Indlægget er også bragt i dagens udgave af Børsen og på Børsen.dk.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Zleep Hotel rebrandes til Four Points Flex i samarbejde med Marriott
08-10-2024
-
Ny forskning: Klimaforandringer truer dansk turisme
08-10-2024
-
Danske Hoteller satser på Green Key
08-10-2024
-
Café-strid: Lars Seier Christensen i tvist med Københavns Kommune
08-10-2024
-
Aalborg-hotel skifter ejer efter millionhandel
08-10-2024
-
Dobbelt-hotel i Nordhavn søger ny direktør
08-10-2024
-
Minister søger idéer til 200 mio. kr. til turismeudvikling
08-10-2024