Natten mellem lørdag den 30. marts og søndag den 31. marts overgår vi fra vintertid til sommertid. Det betyder, at natportier og andre, der er på arbejde på dette tidspunkt, får forkortet deres vagt med en time.

Som virksomhed skal man være opmærksom på dette skift, når man laver løn.

”Selvom medarbejderens effektive arbejdstid bliver en time kortere på grund af skiftet til sommertid, har medarbejderne krav på betaling for den time de mister, da medarbejderen altid skal have løn for de timer, medarbejderen er garanteret,” fortæller Karina Lafrenz, der er advokat i HORESTA.

På samme måde skal virksomhederne være opmærksom, når uret i efteråret overgår fra sommertid til vintertid, hvor vagten kan blive 1 time længere, hvorfor medarbejderen skal honoreres, hvis medarbejderen arbejder udover garantitimerne.

Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål, kan HORESTA-medlemmer kontakte HORESTA for nærmere rådgivning ved at ringe til HORESTAs juridiske callcenter på 35 24 80 40.

For yderligere information kontakt:

Har du fået læst?

En halv “stjerne” kostede rejsearrangør 3.300 kroner

Der findes i nogle lande officielle klassifikationssystemer med hotelstjerner, mens hoteller og rejsearrangører benytter deres egne symbol- og stjerneklassifikationer i mange andre lande. Derfor kan det ofte være vanskeligt for forbrugerne på forhånd at vide, hvad der retteligt er betalt for, skriver Standby.dk.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne