Af Annette Hyldebrandt, Chef for Turisme & Oplevelsesøkonomi 

80 forskellige destinationsselskaber skal blive til 15-25. Det står klart af den politiske aftale om et nyt erhvervsfremmesystem og en ny organisering af dansk turismefremme.

Men hvordan bliver det en succes? Det er temaet for dagens Turismepolitiske Topmøde, som HORESTA er medarrangør af.

Det er kommunerne, der er den primære drivkraft på at etablere nye stærke destinationsselskaber. Selskabernes opgave bliver at sikre et stærkt fundament for turismen i samarbejde med erhvervets virksomheder i den pågældende destination. Mange kommuner er godt på vej, og skal det lykkes over hele Danmark, så kræver det, at kommunerne kigger udover egen kommunegrænse og etablerer et professionelt destinationsselskab, der drives som en virksomhed.

For turismeerhvervet er det vigtigt, at der handles nu. Der er sat en deadline for etableringen af de nye destinationsselskaber ved udgangen af 2020. Men denne lange overgangsperiode må ikke blive en sovepude, der knækker erhvervets imponerende vækstkurve. Et tab af momentum i turismen er et tab for Danmark. Turismens skaber nemlig omsætning og arbejdspladser i hele landet.

HORESTA håber, at resultatet af denne omlægning vil være tættere på 15 end 25 destinationsselskaber, som så til gengæld er stærkere end nogensinde. Større er Danmark heller ikke, og 80 destinationsselskaber er helt givet alt for mange, hvor resultatet er, at vi spænder ben for hinanden i ønsket om at tiltrække de sammen gæster i markedsføringen af turisternes muligheder her i landet.

Den fornemmeste opgave for destinationerne bliver at tiltrække turister til alle egne af Danmark. Og med den fornødne kapacitet, fokusering af midler til markedsføring, produktudvikling og ikke mindst et velfungerende samarbejde mellem offentlige og private aktører, kan få og stærke destinationsselskaber løse denne opgave.

Markedsføring i nye rammer

Vi har en stærk dansk tradition for partnerskab mellem offentlige myndigheder og private aktører i turisme- og oplevelseserhvervet. Og også i denne sammenhæng er erhvervet klar til at bakke op.

Til kommunerne lyder vores appel, at denne omstrukturering ikke må blive set som en mulighed for at flytte midler fra turismen. Der er brug for øgede investeringer – ikke besparelser, hvis turismen skal fortsætte med at skabe stedbundne arbejdspladser i alle 98 kommuner.

Arbejder alle parter sammen, kan gevinsterne blive store.

Indsatsen er klar. Dansk turismes fremdrift og kommunernes succes med turismeopgaven afhænger af, at kommunerne hurtigt kommer i arbejdstøjet, entydigt satser på og investerer i nye stærke turismedestinationer - og at de lige som turisterne, og erhvervet ikke er bundet og begrænset af kommunegrænser.

 

WebRight2Aarsdag19.jpg

GÅ IKKE GLIP AF:

HORESTA ÅRSDAG 2019

Torsdag, den 14. november
 
Tivoli Hotel & Congress Center
Copenhagen
  • Bæredygtighed – som forretningsmæssig agenda
  • Stor 'Community Pavilion' med spændende nyheder
  • De bedste key note speakers fra ind- og udland
  • Årets største brancheevent - netværk med kollegaer

Tag en dag ud til HORESTA Årsdag og deltag i
Creating SusDANEable Change’.

Nye tal for de kommende destinationsselskaber

Destinationsselskaberne skal være til at udvikle de lokale destinationer, så Danmark kan være med i den internationale konkurrence om turisterne. For selvom de udenlandske overnatninger i Danmark steg med 3,4 pct. fra 2017 til 2018, går det endnu bedre i en række af de lande, vi normalt sammenligner os med. Både Sverige, Nederlandene, Tyskland og Irland har oplevet en højere vækst end Danmark.

Aarhus kåret som en af verdens nye favoritdestinationer i 2020

Det internationale rejsemedie Travel Lemming og en jury af verdens førende rejsebloggere har netop hædret Aarhusregionen med ’Emerging Destination Award 2020’, og dermed rykker Aarhus ind på en attraktiv liste over 30 nye rejsemål i hele verden, som rejsende anbefales at besøge i 2020.

Verdens største ungdomsorganisation kalder til kongres i Aarhus

Mere end 1500 delegerede i alle aldre, som arbejder med børn og unge verden over, sætter i 2022 kursen mod Aarhus, når byen danner rammen om endnu en international begivenhed. Omdrejningspunktet er børn og unges vilkår og muligheder i det globale samfund, når YMCAs verdensrådsmøde afholdes i sommeren 2022. Det er KFUM og KFUK i Danmark, som byder velkommen, og Aarhus er netop blevet valgt som værtsby. Mødet, der afholdes hvert fjerde år, sætter ligeledes fokus på frivillighed og bæredygtighed.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne