Hvilke initiativer kan reducere CO2-udledningen i turismen, service, IT og rådgivning? Det skal et af regeringens tretten klimapartnerskaber komme med deres anbefalinger til.

I spidsen sidder KMD’s adm. direktør Eva Berneke, og fra turisme- og oplevelseserhvervet får hun opbakning af Allan L. Agerholm, der er koncernchef i BC Hospitality Group og næstformand i HORESTA.

Han ser frem til arbejdet, men understreger samtidig kompleksiteten.

”Turisme- og oplevelseserhvervet har allerede gjort meget for at bevæge driften i en mere ansvarlig retning, hvor særligt introduktionen af Green Key certificeringen har rykket erhvervet, men det betyder ikke, at vi er i mål. En del af udfordringen består i, at en større del af turisternes samlede miljøbelastning ligger i erhververts værdikæde og dermed udenfor erhvervets direkte kontra som for eksempel transport eller fødevareproduktion. Derfor er samarbejde på tværs også nødvendighed, men samtidig også en kompleks opgave” siger Allan L. Agerholm, og fortsætter:

”Derudover mener jeg at vi med fordel kan styrke vores mærkningsordninger som for eksempel Green Key og Det Økologiske Spisemærke. Og selvom disse klimapartnerskaber er for erhvervslivet, så skal vi blive endnu bedre til at dele virksomhedernes og håndværkernes ekspertise til de almindelige danskere. For virkeligheden er, at der for eksempel er et kæmpe madspild i private hjem, og det kan kokkenes viden og metoder være med til at nedbringe. Vi må også kigge på om arbejdet med at sikre en høj grad af fødevaresikkerhed i de etablerede spisesteder har gået så vidt at det skaber mere fødevarespild end det gavner”

Klimapartnerskabet skal den 14. januar mødes med erhvervsminister Simon Kollerup (S), hvor samarbejdets konkrete forslag bliver præsenteret. Regeringen har sat en målsætning om, at Danmark skal nedbringe sin udledning af drivhusgas med 70 pct. i 2030 i forhold til 1990.

Log ind