Af Kirsten Munch Andersen, politisk direktør i HORESTA

Der er dømt europæisk opgør med skiftet mellem vinter- og sommertid. Skal sommerens lyse aftenstimer gøres permanente, eller skal danskerne endnu tidligere end i dag til at vænne sig til vinterens mørke eftermiddage? Det spørgsmål står hvert af EUs medlemslande med, efter EU-Kommissionen har fremsat et direktiv, der skal gøre op med skiftet mellem sommer- og vintertid, som vi kender det i dag. Forslaget lyder, at hvert enkelt land fremover skal vælge en fast tid - enten sommertid eller vintertid.

Budskabet fra turisme- og oplevelseserhvervet er klart: Vi skal vælge sommertiden!

Færre lyse timer sidst på dagen kan bogstavelig talt risikere at slukke lyset for vækst og jobskabelse i dansk turisme, som er meget afhængig af de lyse eftermiddags- og aftentimer. Derfor er det afgørende, at vi i Danmark sikrer sommertiden og de lyse sommeraftener, så vi kan tiltrække og tilbyde oplevelser til turister fra nær og fjern.

Den lille havfrue, zoologisk have eller Mols Bjerge er ikke meget værd indhulet i mørke. Det samme gælder kajakturen i det sydfynske ø-hav, golf-spillet på Marbækbanen ved Esbjerg eller klippeklatring på de bornholmske klipper. Her er de lyse timer afgørende for aktivitet og rentabilitet.

Danskere som turister har taget udelivet til sig. Vi spiser, drikker og hygger os på de stadig flere caféer og restauranter, der tilbyder udendørsservering. Madmarkeder og streetfood skyder op på gader og pladser. Vi har fået byer med liv og aktivitet. Og ikke mindst vækst og jobs i restauranterhvervet, som i dag er Danmarks største jobskaber. Også her er de lyse timer afgørende for aktivitet og rentabilitet.

Derfor er spørgsmålet om sommertid eller vintertid ikke blot et spørgsmål om, vi synes det er rart eller bedst med lys om morgenen eller aftenen.

Det er et spørgsmål om rammevilkår, omsætning, vækst og arbejdspladser. Om vi skal fjerne en times omsætning hver eneste dag i 7 måneder for restauranter, forlystelser og andre turismevirksomhederne? Om vi skal hindre arbejdet for et stærkt dansk turismeerhverv hele året rundt og i hele landet mere end det allerede er med urimelige høje danske afgifter og omkostninger? Kort sagt, om dansk turisme skal stækkes?

Fra HORESTA er budskabet klart. Vi har brug for sommertiden og de lyse eftermiddags- og aftentimer,  ikke mindst i forår- og efterårssæsonen, for at skabe oplevelser til danskere og turister. For at skabe aktivitet og omsætning. For at skabe jobs og vækst.

For yderligere information kontakt:

Har du fået læst?

Turismefremme

De offentlige investeringer på ca. 650 mio. kr. om året i dansk turisme skal bruges mere effektivt. Samtidig skal der mere fart på digitaliseringen - både for at styrke virksomhedernes drift og forbedre servicen over for turisterne.

HORESTA til Folkemødet: Her er debatterne

Folkemødet er Danmarks politiske festival, og HORESTA tager denne uge organisationens mærkesager med til Allinge for at sætte fokus på erhvervets rammevilkår og potentiale. I en række debatter vil repræsentanter fra HORESTA blandt andet debattere skatteforhold, kvinder i kokkefaget, taxikørsel, vilkårene for danske attraktioner og meget mere.

Log ind

NYHEDSBREV
HOLD DIG OPDATERET MED NYHEDER FRA HORESTA

Venligst accepter betingelserne