Alle virksomheder skal gennemføre en årlig arbejdsmiljødrøftelse. Formålet er at tilrettelægge samarbejdet om arbejdsmiljøarbejdet bedst muligt.
Der er ikke referatpligt ved arbejdsmiljødrøftelsen, men arbejdsgiveren skal overfor Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted. Dette kan for eksempel gøres ved at anvende Arbejdstilsynets egen blanket til dokumentation af drøftelsen, som du finder på Arbejdstilsynets hjemmeside - Guides.
Arbejdsgiveren i virksomheder med en arbejdsmiljøorganisation skal hvert år i samarbejde med medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen gennemføre en arbejdsmiljødrøftelse, hvor deltagerne hver gang gør følgende:
- Tilrettelægge indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år
- Fastlægge, hvordan samarbejdet skal foregå, herunder samarbejdsformer og mødeintervaller
- Vurdere, om det foregående års mål er nået
- Fastlægge mål for det kommende års samarbejde
- Hvis I er under 10 ansatte og ikke har en AMO, skal I også drøfte, om der er den nødvendige viden om arbejdsmiljø til stede i virksomheden
- Hvis I er 10 ansatte eller mere, skal I drøfte kompetenceudviklingsplanen for medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen

Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Indtast din e-mail og dit password for at logge ind.
Ugyldigt login
ARBEJDSMILJØ
Download materiale
Vi har samlet en række af de materialer vi henviser til, så du hurtigt kan downloade dem fra siden:
Dette indhold er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Indtast din e-mail og dit password for at logge ind.
Callcenter
juridisk rådgivning
HORESTAs callcenter er åbent
Mandag - fredag kl. 08.30 - 16.00
Tlf.: +45 35 24 80 40
Mail: [email protected]
Har du læst dette?
Restaurant giver gæster ansvar for god opførsel
På Restaurant Omar i København skal én gæst pr. bord som noget nyt være bordkaptajn med ansvar for god stemning og respektfuld adfærd. Tiltaget er indført for at beskytte personalet mod grænseoverskridende gæster.
Små ændringer, stor effekt: Få inspiration til bedre trivsel på Madværkstedet
HORESTAs arbejdsmiljøchef deler konkrete råd til bedre trivsel i restaurationsbranchen på Madværkstedets messe den 11. marts 2025. Kom og bliv inspireret til, hvordan du kan styrke trivslen på din arbejdsplads.
HORESTA Play: Espresso House ser store muligheder i nye regler for ung arbejdskraft
”Det betyder, at vi kan drifte på en anden måde. Vi kan tilbyde, at vores medarbejdere kan løse nogle opgaver, som før har begrænset os i at drifte optimalt,” siger HR-chef, Camilla Nyholm