Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
En ud af fire ansatte i restaurationsbranchen har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling. Det skal en ny kampagne fra Arbejdstilsynet være med til at ændre. Kampagnen tilbyder konkrete løsninger og inspiration til, hvordan restauranter, caféer og barer kan skabe et godt og inkluderende arbejdsmiljø.
Med særligt fokus på udenlandske medarbejdere, der udgør en tredjedel af branchen, vil kampagnen hjælpe arbejdspladser med at bryde ”dem og os”-tendenser.
Ifølge tilsynschef Kristine Christensen oplever udenlandske medarbejdere ofte at stå nederst i hierarkiet og blive ekskluderet fra fællesskabet.
”Uanset hvor man kommer fra, skal arbejdsmiljøet være i orden. Mange restauranter gør allerede en indsats for at styrke trivslen, og de gode løsninger vil vi gerne være med til at udbrede,” siger Kristine Christensen.
Kampagnen er en del af en politisk aftale om social dumping og ledsages af en øget tilsynsindsats i brancher med mange udenlandske medarbejdere. Samtidig trækker kampagnen på erfaringer fra inspirationskataloget Mental Trivsel på Menuen, udviklet i samarbejde med Norion Consult, Food Organisation of Denmark, HORESTA og Velliv.
Læs mere om kampagnen her: Arbejdstilsynet: Sæt arbejdsmiljøet på menuen
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Hotelkonge Birger Arp-Hansen er død
05-06-2025
-
Joe & The Juice indgår partnerskab med globalt tennisikon
05-06-2025
-
Hotel Viking i Sæby bliver nu firestjernet hotel
05-06-2025
-
Sunset Boulevard runder restaurant nummer 50 i Danmark
05-06-2025
-
Danmark rykker syv pladser frem på global kongresliste
05-06-2025
-
Danske Konferencecentre præsenterer ny identitet og strategi
05-06-2025
-
Norge indfører målrettet turistskat
05-06-2025
-
Nyt luksushotel i Hornbæk har fået sit navn
05-06-2025