Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

En ud af fire ansatte i restaurationsbranchen har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling. Det skal en ny kampagne fra Arbejdstilsynet være med til at ændre. Kampagnen tilbyder konkrete løsninger og inspiration til, hvordan restauranter, caféer og barer kan skabe et godt og inkluderende arbejdsmiljø.

Med særligt fokus på udenlandske medarbejdere, der udgør en tredjedel af branchen, vil kampagnen hjælpe arbejdspladser med at bryde ”dem og os”-tendenser.

Ifølge tilsynschef Kristine Christensen oplever udenlandske medarbejdere ofte at stå nederst i hierarkiet og blive ekskluderet fra fællesskabet.

”Uanset hvor man kommer fra, skal arbejdsmiljøet være i orden. Mange restauranter gør allerede en indsats for at styrke trivslen, og de gode løsninger vil vi gerne være med til at udbrede,” siger Kristine Christensen.

Kampagnen er en del af en politisk aftale om social dumping og ledsages af en øget tilsynsindsats i brancher med mange udenlandske medarbejdere. Samtidig trækker kampagnen på erfaringer fra inspirationskataloget Mental Trivsel på Menuen, udviklet i samarbejde med Norion Consult, Food Organisation of Denmark, HORESTA og Velliv.

Læs mere om kampagnen her: Arbejdstilsynet: Sæt arbejdsmiljøet på menuen

EU vil nu sikre mere troværdige online-anmeldelser

EU har lanceret et nyt adfærdskodeks, der skal gøre online-anmeldelser mere retvisende. Formålet er at styrke gennemsigtigheden og fjerne falske anmeldelser. HORESTA og hotelbranchen hilser tiltaget velkomment, men efterlyser mere bindende fælles regler i EU.

Log ind