Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Stille og roligt fremad. Sådan kan man bedst beskrive udviklingen i danskernes forbrug. Efter et år, hvor stigende priser sendte husholdningerne i dørken, blæser der nu andre vinde. Det skriver Berlingske.dk.
Det danske detailsalg steg i juni med 1,3 procent fra maj, når man korrigerer for de normale sæsonudsving og prisudviklingen og er oppe med over tre procent siden bunden i december. I Danmark er detailsalget to procent højere end i juni 2022, mens det er 1,4 procent lavere i Norge og 4,4 procent lavere i Sverige.
Helt anderledes ser det ud i Sverige. Både virksomhederne og forbrugerne er i et humør, som normalt er forbundet med en større økonomisk tilbagegang. Det svenske BNP faldt med 1,4 procent i juni og er nu faldet med fire procent fra toppen sidste år.
Til gengæld bliver arbejdsmarkedet ved med at udvise styrke. Arbejdsstyrken stiger ganske pænt, og derfor var der i juni både flere i beskæftigelse og flere ledige. Det ændrer dog ikke på, at svenskerne går ind i et efterår, hvor både de hjemlige forhold og omverdenen kan skabe flere røde tal på den økonomiske bundlinje.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Hilton vil åbne tre nye hoteller om ugen i 2025
11-06-2025
-
Marriott tester AI til smartere værelsesfordeling
11-06-2025
-
Nyt boutiquehotel åbner i København
11-06-2025
-
BonBon-Land fordobler overskud efter gæstefremgang
11-06-2025
-
Dansk rigmand åbner sommerbar på Bornholm
11-06-2025
-
Hoteldirektør støtter taxa-forslag: Gæster risikerer at stå uden kørsel
11-06-2025
-
To danske restauranter blandt verdens 100 bedste
11-06-2025
-
Erfaren salgsprofil vender tilbage til HUSET Middelfart
11-06-2025