Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Madmarkeder skal fremover have pengekassen klar til at tage imod kontanter. Ifølge en meddelelse fra Forbrugerombudsmanden strider det imod reglerne at afvise kontantbetalinger, skriver FødevareWatch.dk.

”Hvis en virksomhed tager imod betaling med kort eller mobil, skal den også tage imod kontanter. Kontantreglen har til formål at hindre diskrimination af kunder, der ønsker eller kun kan betale med kontanter – fx børn eller andre, som af den ene eller anden grund ikke kan bruge elektroniske betalingsløsninger. Reglen kan ikke omgås ved, at virksomheden indfører et system, hvor kontanter kan veksles til et ”lokalt betalingskort”, som kan bruges til at betale med,” udtaler forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Læs hele historien her.

Forbrugerombudsmanden: Disse restauranter kan afvise kontanter

Forbrugerombudsmanden har afgjort, hvilke krav der skal opfyldes, for at en restaurant kan undlade at modtage kontanter. Afgørelsen har særlig betydning for restauranter med selvbetjeningskiosker, hvor personalet ikke har kontakt med kunder i bestillings- og betalingsprocessen.

Log ind