Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Søger man på Google efter et hotel, får man i søgeresultatet præsenteret et udvalg af hoteller, som er vist med en, to, tre, fire eller fem gule stjerner. Det er ikke de officielle stjerner, men derimod Googles egen rating baseret på brugernes anmeldelser, skriver Jyllands-Posten. I Frankrig har det netop ført til, at Google har fået en bøde på 1,1 mio. euro., svarende til godt 8 mio. kr.

I HORESTA mener medlemschef Nadeem Wasi, at det er fornuftigt at få stoppet Googles brug af uofficielle stjerner.

”De bliver givet på et meget usikkert grundlag, og der er eksempler på, at nogen har købt sig til falske anmeldelser. Derfor kan stjernerne forvirre forbrugerne, som tror, at de indikerer, hvilken standard man kan forvente på hotellet. Det ville være fantastisk, hvis vi kunne få stoppet det i hele EU,” siger han.

Læs hele historien her.

EU vil nu sikre mere troværdige online-anmeldelser

EU har lanceret et nyt adfærdskodeks, der skal gøre online-anmeldelser mere retvisende. Formålet er at styrke gennemsigtigheden og fjerne falske anmeldelser. HORESTA og hotelbranchen hilser tiltaget velkomment, men efterlyser mere bindende fælles regler i EU.

Log ind