Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Ingen swimmingpool, mangelfuld morgenmad eller et tv, der ikke virker. Hvis hotellet ikke lever op til det, gæsten er blevet lovet, kan de være i deres gode ret til kompensation. Det kræver dog, at gæsten har styr på - og kan dokumentere - hvad hotellet havde stillet i udsigt, skriver Ritzau.

Senest har Pakkerejse-Ankenævnet afgjort, at en kvinde har ret til et nedslag på 3300 kroner i rejsens pris, fordi rejsebureauet ikke kunne bevise, at de havde oplyst om, at hotellet havde 3,5 stjerner, da hun købte rejsen. Men stjerner er heller ikke bare stjerner, fortæller Nadeem Wasi, medlemschef i HORESTA.

”Stjernebegrebet kan være brugt ud fra forskellige præmisser. Man skal som forbruger have for øje, om det er inspektionsstjerner eller brugernes bedømmelser af deres oplevelse,” siger Nadeem Wasi.

I Danmark administreres den officielle stjerneklassifikation, Hotel Stars Union, af HORESTA.

Påskens placering sender overnatningstal ned

Et uheldigt sammenfald i kalenderen har sendt marts’ overnatningstal ned. Tal fra Danmarks Statistik viser et samlet fald på 25 pct., men udsigterne for resten af året giver branchen grund til fornyet optimisme. Især tyske turister står bag de fremadrettede stigninger.

Log ind