Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Med cirka 1.000 hoteller, kroer og konferencecentre i Danmark og 18.700 beskæftigede i hotelbranchen var der if. Danmarks Statistik pr. 1. oktober 2019 kun 231 receptionistelever under uddannelse i Denmark. Selvom det er en procentvis stor stigning fra blot 133 elever tilbage i 2010, er det stadig kun i gennemsnit hvert fjerde hotel, kro eller konferencecenter, der har en elev i oplæring i receptionen.

Det vil Aalborg-hotellet, KOMPAS Hotel Aalborg, gerne lave om på, både for at fremtidssikre hotellets videns- og serviceniveau, men også for at bidrage til regeringens vækstmål for turismen i Danmark, hvor vi frem mod 2025 bl.a. skal vokse med en tredjedel på overnatninger samt arbejde målrettet på at yde den bedste service.

Derfor har de netop fået en ny receptionistelev på hotellet, Sarah Kofod Nielsen, og for hende er det en drøm, som går i opfyldelse:

”Siden jeg holdt min konfirmation på et hotel tilbage i 7. klasse, har jeg syntes, at hotelbranchen er mega spændende. Den fanger mig, fordi jeg gerne vil hjælpe mennesker og kan lide at yde en god service. Jeg undersøgte mulighederne inden for hoteluddannelser, og valget faldt på receptionist.”

På KOMPAS Hotel Aalborg står receptionschef Brian Kobbersmed som mester for hotellets nye receptionistelev. Han blev selv uddannet i 2015 og glæder sig til at kunne give sin viden videre til næste generation:

”Når vi tager en elev ind, er vi med til at forme og præge medarbejderen til huset her, samtidig med at vi får friske øjne på vores vante rutiner. Med en faglært receptionist får du en anden kvalitet og en medarbejder med langt dybere indsigt i branchens struktur og praksis.”

Han mener, at hvis Danmark fortsat skal være et turistland, er det vigtigt, der uddannes flere faglærte, så branchen får en højere standard i gæsteservice. Men selvom elevkurven er på vej op ad, er der stadig alt for få hoteller, som går ind og tager ansvar for fremtidens faglærte receptionister.

People & Culture Manager program 2026 - Module 4 - ENGLISH

<b>People & Culture Manager program 2026 - ENGLISH </b>
The dates for the programme: 3 March, 12 May, 1 September, and 3 November 2026.
The programme is structured around four modules – all sessions run from 9:00 AM to 12:00 PM.

People & Culture Manager forløb 2026 - Vest

<b>People & Culture Manager forløb 2026 </b>
Forløb for Vest, 3. februar, 5 maj, 25 august og 27. oktober 2026.
Uddannelsen er bygget op omkring fire moduler – et i hvert kvartal, alle dage fra kl. 9:00 – 13:00. 

People & Culture Manager forløb 2026 - Øst

<b>People & Culture Manager forløb 2026 </b>
Forløb for Øst, 2. februar, 4. maj, 24. august og 26. oktober 2026.
Uddannelsen er bygget op omkring fire moduler – et i hvert kvartal, alle dage fra kl. 9:00 – 13:00. 

Log ind