Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Det kan komme til at koste på den grønne omstilling, at regeringen fra 1. januar skyder afgiften på engangsservice i vejret, lyder det nu fra fastfoodbranchen. Især, når afgiften ikke differentierer mellem forskellige produkter af engangsservice, skriver Børsen.
Også hos den internationale burgerkæde McDonald's, bliver afgiftsstigningen mødt af undren.
Hos McDonald's arbejder man i øjeblikket på nordisk plan på at implementere en ny kop af genanvendelige fibre til deres Sundae-is, som har været under udvikling gennem en årrække. Koppen vil ifølge burgerkæden mindske plastikbruget med 15 ton årligt alene i Danmark, men fordi den er godt et gram tungere end den nuværende kop af plastik, bliver afgiften godt 17 pct. dyrere.
HORESTA udtaler:
"Jeg synes, det har været en uskøn og forhastet proces. Den måde, man udvikler markedet på, sker ved, at der er nogen, der er interesseret i at aftage produkter. Og der er vores branche med til at skabe den efterspørgsel, der er, efter mere klimavenlige engangsservice. Hvis man straffer dem og tredobler afgiften, så skaber du bare ikke efterspørgslen," siger Kirsten Munch Andersen, politisk direktør i HORESTA.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
Styrk din ESG-rapportering med ESG Monitor
05-12-2025
PRESSEKLIP
-
Vejle får nyt hotel med 87 værelser
05-12-2025
-
Udeblivelser koster københavnsk restaurant 150.000 kr.
05-12-2025
-
Danske Hoteller fejrer 35 år med fokus på lokal forankring
05-12-2025
-
Ny aftale med Forsvaret sikrer fremtiden for Aarhus Airport
05-12-2025
-
Nordsjællandsk grillkæde åbner nyt spisested
05-12-2025
-
Politikere drømmer om festivalplads og kæmpearena i København
05-12-2025
-
Ny formand skal styrke madkulturen i Danmark
05-12-2025
-
Delte meninger om autocampere i turismeerhvervet
05-12-2025