Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Danskerne spiser meget mere uden for hjemmet – også på farten. Det skaber store forandringer i dagligvarehandlen, hvor supermarkedskæder og andre derfor kæmper hårdt for at få en andel af det salg, skriver Finans.dk ifølge FødevareWatch.dk.
Der er nemlig høj, global vækst i det, som kaldes convenience, der omfatter bl.a. nemme madløsninger til farten. Samme tendens ses her i landet, hvor dagligvarehandlen taber omsætning til såkaldt udeservering – lige fra restauranter til takeaway og andre spisesteder.
Coop Danmarks bestyrelsesformand, Lasse Bolander, peger på, at hele dagligvaresektoren slås med lav indtjening. Derfor skal der arbejdes med nye tilbud til kunder, der skaber større værdi. Her spiller måltidsløsninger og convenience ifølge ham ind.
"Restauranterne og de nye koncepter inden for alt fra brød og chokolade til juice og kaffe har i høj grad skummet fløden under højkonjunkturerne, mens vores sektor har konkurreret videre på pris. Vi skal have meget mere mad, der er klar til at spise. Vi skal have mange flere varer af højere kvalitet på alle parametre," lyder det fra Lasse Bolander.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Pulje fra regeringen: 43 mio. kr. skal sætte skub i lokal turismeudvikling
16-09-2025
-
HORESTA ansætter Jeppe Møller-Herskind som ny direktør
16-09-2025
-
Rasmus Ankersen klar som oplægsholder på HORESTA Årsdag
16-09-2025
-
Amsterdam fordobler hotelmoms i kamp mod overturisme
16-09-2025
-
Fælles hovedkontor i Horsens skal styrke dansk hotelalliance
16-09-2025
-
Sølvmedaljer til dansk kok og tjener ved EuroSkills 2025
16-09-2025
-
Grand Hyatt løfter møde- og eventoplevelser med fokus på velvære og bæredygtighed
16-09-2025