I disse dage summer Messecenter Herning af liv, når Europas største uddannelseskonkurrence, EuroSkills 2025, samler mere end 600 unge talenter til dyst i en lang række faglærte discipliner. Torsdag lagde Hans Majestæt Kong Frederik X vejen forbi konkurrencen.
Fra den danske hotel- og restaurationsbranche har tre stærke kandidater dystet siden onsdag. Det drejer sig om Kasper Arnfred Zacho (kok), Augusta Lynge Jensen (tjener) og Ida Bekker Poulsen (receptionist).

Tjener Augusta Lynge Jensen i sit rette element i mødet med gæsterne under EuroSkills 2025. Foto: Arek Pedersen
EuroSkills 2025 blev tirsdag skudt i gang med åbningstale af formand for EuroSkills 2025 og tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen. Konkurrencen har siden strakt sig fra onsdag til fredag – hvor sidstnævnte er finaledag.
Lørdag den 13. september kulminerer det hele med en stor afslutningsceremoni, hvor medaljevinderne og et væld af faglærte og deres brancher hyldes.
”Der er en helt særlig energi i Herning i disse dage. Konkurrencen viser, hvor højt niveauet er i vores fag, og hvor meget passion de unge lægger i deres arbejde. Det er både rørende og inspirerende,” siger Pia Svane, chef for kompetencer, bæredygtighed og certificering hos HORESTA.

Kok Kasper Arnfred Zacho forfiner tallerkenen inden servering under EuroSkills 2025. Foto: Arek Pedersen
Sådan dyster de
De tre danske deltagere med snitflader til hotel- og restaurationsbranchen dyster indenfor vidt forskellige opgaver, der dog alle har det tilfælles, at det er opgaver, de kan møde ude i branchen:
Kok: Deltagerne skal over tre dage tilberede i alt syv retter – fra klassiske fiske- og kødretter til kreative vegetarretter og indbydende desserter.
Tjener: Konkurrencen tester hele værtskabet – alt fra at tage imod gæster og levere en god barista-oplevelse til at køre den fulde service med præsentation af mad og vin.
Receptionist: Konkurrencedeltagerne indtager rollen som receptionist på Cashel Palace Hotel i Irland og skal håndtere realistiske gæstesituationer med høj service og professionalisme. Det gælder også back office opgaver såsom behandling af forespørgsler fra gæster, at finde innovative løsninger samt at komme med forslag til forbedringer af arbejdsgange og service på hotellet.

Receptionist Ida Bekker Poulsen i fuld fokus for at sikre gæsterne den bedste betjening under EuroSkills 2025. Foto: Arek Pedersen
”Vores kandidater bliver testet i spændende og realistiske opgaver, og vi er utroligt stolte af, at disse tre unge repræsenterer vores branchen. De er rollemodeller for næste generation og viser, hvad talent, faglighed og dedikation kan føre til,” siger Pia Svane.
EuroSkills 2025 i Herning samler mere end 600 deltagere fra 33 lande, som konkurrerer i 38 forskellige fag.
Læs mere om EuroSkills 2025 her
På billedet øverst i artiklen ses Kong Frederik X og formand for EuroSkills 2025, Poul Nyrup Rasmussen, tale med Augusta Lynge Jensen, der stiller op i tjenerdisciplinen for Danmark. Foto: Arek Pedersen.

Chef for kompetencer, bæredygtighed og certificering
Pia Svane

Kasper Arnfred Zachos flotte anretning med Dannebrog som bagtæppe. Foto: Arek Pedersen
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Tommy Ahlers blander sig i debat om Airbnb
17-10-2025
-
HORESTA: Fjern aldersgrænsen for SVU – unges udvikling må ikke bremses
17-10-2025
-
Sunset Boulevard hædres som Succesvirksomhed 2025
17-10-2025
-
Tidligere Noma-kok åbner ny restaurant i Helsingborg
17-10-2025
-
Hotel Hesselet satser på gastronomi og langsom luksus
17-10-2025
-
Noma udvider med permanent butik og kaffebar i København
17-10-2025
-
Karrebæksminde får luksusresort med fokus på erhverv og velvære
17-10-2025
-
Markant hoteludvidelse i Aalborg sendt i høring
17-10-2025