Fødevarestyrelsen fører som altid løbende kontrol med fødevarevirksomheder i Danmark for at sikre, at reglerne for fødevaresikkerhed overholdes. Ud over den generelle kontrol iværksætter styrelsen også specifikke kampagner, hvor der i bestemte perioder er særligt fokus på udvalgte temaer. Disse kampagner skal både styrke virksomhedernes regelefterlevelse og beskytte forbrugerne mod potentielle risici.
Tine Skriver, fødevarechef i HORESTA, understreger vigtigheden af at følge med i kampagnerne.
"Det er altid en god ide at holde sig opdateret om de aktuelle kampagner, da de sætter fokus på bestemte kontrolområder. Virksomhederne kan dermed forberede sig på den øgede kontrol og sikre, at de lever op til kravene."
I 2024 og 2025 vil Fødevarestyrelsen blandt andet have tre kampagner, hvor de retter fokus på forskellige temaer.
Den første kampagne løber fra september 2024 til marts 2025 og handler om mærkning af færdigpakkede fødevarer. Her følger Fødevarestyrelsen op på en tidligere indsats fra 2022, hvor 88,6 % af virksomhederne levede op til reglerne. Kampagnen skal afdække, om virksomhederne har forbedret sig yderligere, og sikre, at forbrugerne får de nødvendige oplysninger ved køb af fødevarer. Kampagnen vil primært fokusere på kontrol af producenter og importører, der har ansvaret for fødevaremærkningen.
Fra april til oktober 2025 skifter fokus til vedligehold i fødevarevirksomheder. God hygiejne og ordentlig vedligeholdelse er afgørende for fødevaresikkerheden, da slidte bordplader, rustne hylder eller flækkede fliser kan skabe skjulte steder for bakterievækst. Dermed øges risikoen for kontaminering af fødevarer. Formålet med denne kampagne er at vejlede virksomheder om betydningen af korrekt vedligehold og anvendelsen af egnede materialer i produktionsområder – både i engros- og detailleddet.
Den tredje og sidste kampagne i år vil gennemføres fra september til december 2025 og, have fokus på mærkning og markedsføring af fødevarer solgt online. For med en stigning af fødevaresalg via hjemmesider er det afgørende, at virksomhederne overholder reglerne for obligatoriske mærkningsoplysninger. Forbrugerne skal kunne finde de samme oplysninger online, som hvis de købte varen i en fysisk butik – bortset fra holdbarhedsdato og nedfrysningsdato, som dog skal oplyses ved levering. Mangelfuld eller ukorrekt mærkning kan føre til misforståelser og i værste fald påvirke fødevaresikkerheden, især for allergikere. Kampagnen skal sikre, at virksomheder, der sælger fødevarer via fjernsalg, lever op til kravene og dermed beskytter forbrugerne.
Du kan læse meget mere om de forskellige kampagner på foedevarestyrelsen.dk
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
HORESTA og Dansk Erhverv i fælles front: Airbnb skal under politisk lup
09-10-2025
-
Stor afsløring: Netværk af skyggehoteller i København
09-10-2025
-
Dansk burgerkæde rykker ud i verden: Hungry Dane åbner i Schweiz
09-10-2025
-
Ny hoteldirektør og ny køkkenchef til Gram Slot
09-10-2025
-
HORESTA: Politisk indgreb mod Airbnb kan være på vej
09-10-2025
-
Rejse- og turismesektoren har brug for millioner af nye ansatte frem mod 2035
09-10-2025
-
Spanien slår turismerekord trods protester mod overturisme
09-10-2025
-
Små portioner hitter i USA – ikke samme tendens i Danmark
09-10-2025
-
Bygningskrav kan tvinge Comwell-hotel i Lyngby til ændringer
09-10-2025
-
Ny attraktion på Lolland tiltrækker over 100.000 gæster
09-10-2025