Fødevarestyrelsen fører som altid løbende kontrol med fødevarevirksomheder i Danmark for at sikre, at reglerne for fødevaresikkerhed overholdes. Ud over den generelle kontrol iværksætter styrelsen også specifikke kampagner, hvor der i bestemte perioder er særligt fokus på udvalgte temaer. Disse kampagner skal både styrke virksomhedernes regelefterlevelse og beskytte forbrugerne mod potentielle risici.
Tine Skriver, fødevarechef i HORESTA, understreger vigtigheden af at følge med i kampagnerne.
"Det er altid en god ide at holde sig opdateret om de aktuelle kampagner, da de sætter fokus på bestemte kontrolområder. Virksomhederne kan dermed forberede sig på den øgede kontrol og sikre, at de lever op til kravene."
I 2024 og 2025 vil Fødevarestyrelsen blandt andet have tre kampagner, hvor de retter fokus på forskellige temaer.
Den første kampagne løber fra september 2024 til marts 2025 og handler om mærkning af færdigpakkede fødevarer. Her følger Fødevarestyrelsen op på en tidligere indsats fra 2022, hvor 88,6 % af virksomhederne levede op til reglerne. Kampagnen skal afdække, om virksomhederne har forbedret sig yderligere, og sikre, at forbrugerne får de nødvendige oplysninger ved køb af fødevarer. Kampagnen vil primært fokusere på kontrol af producenter og importører, der har ansvaret for fødevaremærkningen.
Fra april til oktober 2025 skifter fokus til vedligehold i fødevarevirksomheder. God hygiejne og ordentlig vedligeholdelse er afgørende for fødevaresikkerheden, da slidte bordplader, rustne hylder eller flækkede fliser kan skabe skjulte steder for bakterievækst. Dermed øges risikoen for kontaminering af fødevarer. Formålet med denne kampagne er at vejlede virksomheder om betydningen af korrekt vedligehold og anvendelsen af egnede materialer i produktionsområder – både i engros- og detailleddet.
Den tredje og sidste kampagne i år vil gennemføres fra september til december 2025 og, have fokus på mærkning og markedsføring af fødevarer solgt online. For med en stigning af fødevaresalg via hjemmesider er det afgørende, at virksomhederne overholder reglerne for obligatoriske mærkningsoplysninger. Forbrugerne skal kunne finde de samme oplysninger online, som hvis de købte varen i en fysisk butik – bortset fra holdbarhedsdato og nedfrysningsdato, som dog skal oplyses ved levering. Mangelfuld eller ukorrekt mærkning kan føre til misforståelser og i værste fald påvirke fødevaresikkerheden, især for allergikere. Kampagnen skal sikre, at virksomheder, der sælger fødevarer via fjernsalg, lever op til kravene og dermed beskytter forbrugerne.
Du kan læse meget mere om de forskellige kampagner på foedevarestyrelsen.dk
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA satte fokus på arbejdsmiljø på TV2 News
21-12-2025
-
HORESTA Play: Sovino Brands deler erfaringer med at optimere betalingsløsning
21-12-2025
-
Restaurationsbranchen viser styrke i 2025 trods pres på økonomien
21-12-2025
-
Beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen bygger videre på stærk fremgang
21-12-2025
PRESSEKLIP
-
Events uden bøvl: Nye regler letter vejen for udenlandsk arbejdskraft
19-12-2025
-
Lars Larsen Group planlægger nyt hotel
19-12-2025
-
Turismeforsker: 2025 var stabilt – 2026 kræver nytænkning og balance
19-12-2025
-
Arp-Hansen udskyder overtagelse af Brøndums Hotel
19-12-2025
-
Ny lukkelov skal styrke turismen i mindre byer
19-12-2025
-
Internationalt: Atari lancerer gaming-hotel
19-12-2025
-
Airbnb får millionbøde i Spanien for ulovlige boligannoncer
19-12-2025