Uanset hvilke fødevarer en virksomhed har på hylderne, er virksomheden påkrævet at linke korrekt til findsmiley.dk online, så forbrugerne kan se, om der er styr på fødevaresikkerheden.
Det skal være let for forbrugerne at finde et link til findsmiley.dk, når de f.eks. bestiller takeaway eller blot vil tjekke op på kontrolhistorikken, inden de beslutter sig for at handle.
Derfor tjekker Fødevarestyrelsen de kommende måneder om fødevarevirksomheder overholder loven ved at linke til findsmiley.dk på deres hjemmesider.
Styrelsens primære fokus er at finde ud af, om der findes et link til findsmiley.dk på hjemmesiden. Derefter ser de på, hvor let forbrugerne kan finde dette link, om linket fører til den rigtige side på findsmiley.dk, og om der anvendes misvisende linksymboler – for eksempel en lidt gladere smiley end den, der findes i kontrolrapporten.
Samtidig vil styrelsen vejlede virksomhederne om, hvordan de skal linke til findsmiley.dk på andre digitale platforme. Det kan være på leveringsplatforme som Just Eat eller Wolt.
Fødevarestyrelsen skriver, at de har en formodning om, at mange virksomheder ikke er opmærksomme på reglen om at linke til findsmiley.dk. Målet med kampagnen er derfor, at forbrugerne får det samme niveau af information om fødevaresikkerheden online, som de gør, når de fysisk besøger en restaurant, hvor Smileymærket skal hænge synligt ved indgangen.
Kontrolkampagnen strækker sig fra 15.januar til 30. april 2024 og er et supplement til de ordinære kontroller, hvor Fødevarestyrelsen kontinuerligt kontrollerer hygiejne, rengøring, opbevaring af fødevarer mm.
Læs mere om kontrolkampagnen her og hvordan du linker til findsmiley her.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Booking.com får millionbøde for skjulte gebyrer
02-09-2025
-
HORESTA: Sommeren gav stærk højsæson
02-09-2025
-
Tre danske hoteller kan få Michelin-nøgler
02-09-2025
-
Minister lover handling på høje affaldsgebyrer
02-09-2025
-
McDonald’s satser på lavpris med relancering
02-09-2025
-
Ny hotelchef vil løfte Copenhagen Plaza
02-09-2025
-
Debat: Midtjylland mangler taxaer til turister
02-09-2025
-
Radisson indfører ny global betalingsplatform
02-09-2025
-
Amerikanske turister valfarter til Odense
02-09-2025
-
AI i drive-thru skaber udfordringer for Taco Bell
02-09-2025