Forleden orienterede HORESTA om mulighederne for ensidigt at ændre i en indgået aftale. De samme regler gælder selvfølgelig også med omvendt fortegn, hvis jeres leverandører foretager ændringer i indgåede enkeltstående aftaler, eller løbende aftaler.

Særligt i disse tider, hvor mange erhvervsvirksomheder kæmper med stigende udgifter kan der være anledning til at være ekstra opmærksom på, om leverandørernes prisstigninger er i overensstemmelse med jeres aftaler.

HORESTA har modtaget henvendelse fra et medlem, som har oplevet at blive forsøgt presset til at acceptere at betale et større depositum fra et elselskab, som medlemmet har haft aftale med gennem en længere årrække. Medmindre parternes aftale giver mulighed herfor, så vil elselskabet ikke ensidigt kunne opkræve et sådant forhøjet depositum.

Modtager I henvendelser om f.eks. prisreguleringer, eller som i ovennævnte tilfælde forhøjelse af et depositum, så anbefaler vi, at I tager jer tid til at undersøge, om aftalen giver mulighed for at gennemføre den pågældende ændring, inden I accepterer.

I er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte HORESTAs juridiske eksperter.

Hvad skal der til for at opsige en medarbejder med lang anciennitet?

Afskedigelse af medarbejdere med mange års anciennitet kan være en udfordring. En nylig afgørelse fra Afskedigelsesnævnet belyser, hvornår en opsigelse af en medarbejder med lang anciennitet kan anses for saglig og rimelig - særligt i situationer med arbejdsmangel.

Har du styr på medarbejdernes ferie?

Sommerferien nærmer sig, og i den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på ferielovens bestemmelser. Her er hvad du særligt skal være opmærksom på, når dine medarbejdere skal holde ferie.

Log ind