Affald hører ikke hjemme i naturen, og derfor sender Miljøstyrelsen nu børn og unge landet over på skraldesafari i deres lokalområder med et nyt læringsforløb.
For HORESTA og branchen er det vigtigt med en ren natur. Derfor har vi været med i referencegruppen bag forløbet, som er en del af kampagnen ”Tak for Ingenting”, der har til formål at sætte fokus på plastik og andet henkastet affald i naturen. Det samme har HORESTA-medlem LETZ SUSHI, hvis kamp for renere verdenshave har spillet ind i, hvorfor de har valgt at iværksatte affaldsindsamlinger på eget initiativ.
Havet er belastet af affald
LETZ SUSHI har en ambition om at være Europas mest bæredygtige sushibrand, og ser det derfor som vigtigt at begrænse mængden af plastik i naturen. Da sushikæden jo får råvarer fra havet, har de særligt fokus på, hvordan vi mindsker forureningen af verdenshavene.
”For LETZ SUSHI er det vigtigt, at vi er med til at tage et ansvar for at holde Danmark og naturen ren. Havet er det største økosystem, vi har på jorden. Det er en vigtig del af vores spisekammer, og det producerer halvdelen af den ilt, vi indånder. Men havet er under pres bl.a. pga. forurening,” siger Anders Barsø, som er CEO i LETZ SUSHI.
Anders Barsø fortæller også, hvordan kæden har igangsat andre initiativer for at mindske affald i havene.
”LETZ SUSHI har, som et af flere initiativer for at rede havene, lanceret Pant Z, hvor vores kunder kan få en voucher til sushi, hvis de indsamler plastik på stranden og i naturen og afleverer det i vores butikker på Pant Z dag.”
Et vigtigt signal
For HORESTA har det ligeledes været vigtigt at bidrage til Miljøstyrelsens udvikling af Skraldesafari, hvor fokus især har været på, hvordan vi som land signalerer, at vi tager de miljømæssige udfordringer alvorligt.
”For os har det været vigtigt at udvikle og støtte op om et initiativ som dette, fordi vi bør og skal holde naturen ren for affald. Affald forurener, belaster naturen og ødelægger de unikke naturperler, vi har i Danmark. Ikke alene skal vi gøre det for vores egen skyld, så vi kan nyde den danske natur, vi er omgivet af. Vi skal også signalere til de turister, som besøger Danmark, at vi værner om miljøet og holder Danmark ren,” fortæller Mikal Holt Jensen, der er Miljøchef i HORESTA.
I kan læse mere om skraldesafarien her.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Nyborg Strand fordobler overskud og investerer massivt
08-05-2025
-
Brøndums Hotel i Skagen bliver premiumhotel
08-05-2025
-
Joe & The Juice er tilbage i plus
08-05-2025
-
Hotel Koldingfjord hædret som landets bedste venue for femte gang
08-05-2025
-
Greenpeace ændrer kampagne efter pres fra VisitDenmark
08-05-2025
-
Comwell sætter ny rekord og styrker resultatet i 2024
08-05-2025
-
Brancheprofil skal løfte Charlottehaven til næste niveau
08-05-2025
-
Portræt af en pioner: Peter Brinks forvandler hoteller og menneskeliv
08-05-2025