Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Flere virksomheder i turismebranchen kritiseres i Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2024 for at markedsføre hoteller og destinationer som særligt bæredygtige uden tilstrækkelig dokumentation.
Blandt sagerne er en virksomhed, der har kåret Danmarks mest klimavenlige hoteller, men ikke har inddraget alle – eller næsten alle – hoteller i vurderingen.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at udsagn om bæredygtige destinationer og klimavenlige overnatningssteder er i strid med markedsføringsloven, når der ikke foreligger klare data eller miljøtiltag, der kan dokumenteres.
I flere tilfælde blev bæredygtighedsbudskabet alene baseret på, hvad forbrugerne selv kunne gøre – ikke hvad virksomheden faktisk havde implementeret.
En anden aktør, der leverer CO₂-beregninger, bliver kritiseret for at bruge sammenligninger med danskeres privatboliger, hvilket ifølge ombudsmanden er irrelevant og udokumenteret.
Sagerne sender et klart signal om, at grøn markedsføring kræver grundig og troværdig dokumentation for at være lovlig.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Hotellerne redder turismesommeren med lille fremgang
12-10-2025
-
Ny luksusrestaurant åbner få meter fra kendt gourmetsted
12-10-2025
-
Airbnb vil have registreringspligt for korttidsudlejning
12-10-2025
-
Hotel Fjordgaarden får ny ejer efter næsten 20 år
12-10-2025
-
Dining Week fejrer 15 år med udsolgte restauranter
12-10-2025
-
McDonald’s-profil i Randers går på pension efter 33 år
12-10-2025
-
Regeringen vil forenkle regler for alkoholbevillinger
12-10-2025
-
Esbjerg Park lukker efter økonomiske udfordringer
12-10-2025
-
Feriebyplaner ved Ringkøbing Fjord sat i bero
12-10-2025