Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Flere virksomheder i turismebranchen kritiseres i Forbrugerombudsmandens årsberetning for 2024 for at markedsføre hoteller og destinationer som særligt bæredygtige uden tilstrækkelig dokumentation.
Blandt sagerne er en virksomhed, der har kåret Danmarks mest klimavenlige hoteller, men ikke har inddraget alle – eller næsten alle – hoteller i vurderingen.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at udsagn om bæredygtige destinationer og klimavenlige overnatningssteder er i strid med markedsføringsloven, når der ikke foreligger klare data eller miljøtiltag, der kan dokumenteres.
I flere tilfælde blev bæredygtighedsbudskabet alene baseret på, hvad forbrugerne selv kunne gøre – ikke hvad virksomheden faktisk havde implementeret.
En anden aktør, der leverer CO₂-beregninger, bliver kritiseret for at bruge sammenligninger med danskeres privatboliger, hvilket ifølge ombudsmanden er irrelevant og udokumenteret.
Sagerne sender et klart signal om, at grøn markedsføring kræver grundig og troværdig dokumentation for at være lovlig.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Tennisikon i ny storinvestering af Joe & The Juice: Vil åbne egne butikker
18-12-2025
-
Visit Denmark-direktør skal styrke turismens stemme i Europa
18-12-2025
-
Aarhus halverer erhvervsturisme-støtte midt i hotelboom
18-12-2025
-
Erkender ulovlig støtte til Arena Næstved: HORESTA kræver handling i hele Danmark
18-12-2025
-
HORESTA: EU-regler bør følges op med skarpere krav til Airbnb
18-12-2025
-
Dining Week 2026: Hele landet dækkes op til gastronomisk festival
18-12-2025
-
HORESTA kritiserer forslag om at bremse hotelvækst i Indre By
18-12-2025
-
Norrlyst overtager fuldt ejerskab af bagerivirksomhed
18-12-2025
-
Luksusturismen vokser markant i Danmark og Sverige
18-12-2025