Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

En Greenpeace-kampagne, der imiterer VisitDenmarks visuelle udtryk og navn i en opsigtsvækkende satire om Danmarks natur og miljøpolitik, får nu konsekvenser. Det skriver Kforum.

VisitDenmarks kommunikations- og udviklingsdirektør Anne Villemoes oplyser, at organisationen har igangsat en juridisk vurdering af kampagnens lovlighed. På hjemmesiden "ReVisitDenmark" anvendes et logo og layout, der minder markant om det officielle, men det ikoniske hjerteformede Dannebrog fremstår her knust.

Ifølge Anne Villemoes kan den visuelle lighed skabe forvirring om afsenderen og skade VisitDenmarks troværdighed. Hun understreger, at spørgsmålet ikke handler om kampagnens indhold, men om det principielle i at låne en anden organisations identitet. Hun kalder det et skråplan, hvis man uden konsekvens kan efterligne etablerede brands.

Greenpeace fastholder, at kampagnen er lovlig satire, men udtrykker vilje til dialog med VisitDenmark og åbner for at justere kampagnen, så VisitDenmark lettere kan acceptere den.

Læs hele historien på kforum.dk – kræver abonnement

Log ind