Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Danmark står fortsat stærkt som feriemål i nærmarkeder som Norge, Sverige og Tyskland. Det viser VisitDenmarks nyeste analyse, der bygger på svar fra 10.000 respondenter. Kendskabet er stabilt, og Danmark fastholder en topplacering blandt foretrukne destinationer – særligt hos svenske og tyske turister.

Analysen peger dog også på, at turisterne i højere grad holder på pengene. 27 pct. forventer at bruge flere penge i år, mens 21 pct. vil bruge færre – et fald i rejseoptimisme sammenlignet med 2024. I Sverige er billedet vendt, så flertallet nu vil bruge færre penge end tidligere.

VisitDenmarks internationale markedsdirektør, Mads Schreiner, understreger, at pris og kvalitet skal spille sammen, og fremhæver erfaringer fra det tyske marked. På trods af ændret forbrugeradfærd vurderes Danmarks position som stærk. Indsigten skal bruges til at styrke indsatsen, især i Norge og Sverige.

Læs hele historien på Turistmonitor

Udland: Fald i udenlandske turisters forbrug i USA

Udenlandske gæster brugte i juli mindre på hoteller, mad og oplevelser i USA. Et fald på knap 3 pct. viser, hvor sårbar turismen er over for valuta, priser og global konkurrence – en erfaring, der også har relevans for danske aktører.

Royal Run vækker glæde blandt hoteller

Når Royal Run rammer Helsingør i maj 2026, ventes det at skabe aktivitet i hele byen. Flere hoteller ser frem til fyldte værelser og nye initiativer i kølvandet på det store arrangement.

Log ind