Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Den italienske konkurrencemyndighed AGCM har åbnet en formel sag mod anmeldelsesplatformen Trustpilot. Det sker på baggrund af bekymringer om, at dele af platformens struktur og forretningsmodel kan være i strid med landets forbrugerlovgivning.
HORESTA oplyser, at sagen blandt andet handler om, hvordan virksomheders rangering bestemmes af en intern algoritme, og hvordan ”verificerede” anmeldelser opfattes som mere troværdige – uden nødvendigvis at afspejle reelle kundeoplevelser.
Derudover fremhæver myndighederne, at Trustpilots betalte tjenester kan give virksomheder mulighed for at styre, hvilke kunder der inviteres til at anmelde – og derved præge deres offentlige profil.
Trustpilot har nu 30 dage til at svare på spørgsmål om bl.a. brugen af AI og deres system til anmeldelsesverificering. Hvis platformen vurderes til at overtræde reglerne, risikerer den bøder på op til 10 mio. euro.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Dansk turismeidé vækker international interesse
26-08-2025
-
Millionløft skal styrke dansk gastronomi internationalt
26-08-2025
-
Restauranter venter vækst trods økonomisk usikkerhed
26-08-2025
-
København topper turismen med rekorder og luksushoteller
26-08-2025
-
Mødebranchen samles: Seks netværksdage på tværs af Danmark og Sverige
26-08-2025
-
Turistbranchen advarer mod ændring af skolernes sommerferie
26-08-2025
-
Københavnske hotelovernatninger drives af udenlandske gæster
26-08-2025
-
Femern-forsinkelse kan udskyde turismepotentiale
26-08-2025