Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Den italienske konkurrencemyndighed AGCM har åbnet en formel sag mod anmeldelsesplatformen Trustpilot. Det sker på baggrund af bekymringer om, at dele af platformens struktur og forretningsmodel kan være i strid med landets forbrugerlovgivning.

HORESTA oplyser, at sagen blandt andet handler om, hvordan virksomheders rangering bestemmes af en intern algoritme, og hvordan ”verificerede” anmeldelser opfattes som mere troværdige – uden nødvendigvis at afspejle reelle kundeoplevelser.

Derudover fremhæver myndighederne, at Trustpilots betalte tjenester kan give virksomheder mulighed for at styre, hvilke kunder der inviteres til at anmelde – og derved præge deres offentlige profil.

Trustpilot har nu 30 dage til at svare på spørgsmål om bl.a. brugen af AI og deres system til anmeldelsesverificering. Hvis platformen vurderes til at overtræde reglerne, risikerer den bøder på op til 10 mio. euro.

Læs hele historien på Standby

HORESTA til TV 2: Søgsmål mod Booking.com handler om fri konkurrence

Booking.com har i årevis forhindret hoteller i at tilbyde lavere priser direkte til gæsterne, lyder det i et fælles europæisk søgsmål. HORESTA gæstede TV 2 News og satte ord på sagen og opfordrer samtidig danske hoteller til at deltage i søgsmålet, som mere end 10.000 hoteller står bag.

Log ind